Alle opslag

Hvad er forskellen på et tilbud og et estimat?

Alt efter hvilken branche du arbejder i, har du sikkert oplevet, at en potentiel kunde ønskede at få en ide om, hvad dit stykke arbejde ville koste dem. I sådan et tilfælde bør du enten give kunden et tilbud eller et estimat.

Et billede af et tilbud eller et estimat

Et tilbud og et estimat kan for nogle være hips som haps, men det er dog ikke tilfældet. De bruges i forskellige situationer, og der er både fordele og ulemper ved begge dele.

Det er derfor vigtigt, at du er helt sikker på, om du skal give din kunde eller et estimat. Har du ikke helt styr på det, kan det ende med at give dig problemer med dine kunder, dine priser og andre ting.

I denne artikel vil vi gøre dig klogere på, hvad forskellen på et tilbud og et estimat er, og hvordan du bør bruge de to for at få krogen i potentielle kunder.

Hvad er et estimat, og hvornår bør du bruge det?

Et estimat er normalt et kvalificeret bud på, hvor meget noget kommer til at koste. Det kan eksempelvis være, hvis du kender til enkelte detaljer ved det mulige job, men at du ikke har haft mulighed for at regne dig frem til et specifikt tal. Ofte bliver et estimat givet, når en kunde ringer for at spørge ind til din virksomhed, eller hvis du besøger en byggegrund for første gang.

Det er vigtigt at huske, at et estimat kun er din første tanke angående en pris på en vare eller ydelse. Prisen kan sagtens ændre sig, når du går nærmere ind i jobbet, og i takt med at du får flere informationer fra kunde og andre leverandører.

Det er særligt ved jobs, der er inden for byggebranchen, at der er en del ukendte faktorer, der gør, at kun et estimat kan gives. I sådanne tilfælde kan der eksempelvis være nødt til at blive brugt flere arbejdstimer på jobbet, eller der kan opstå uventede udfordringer.

Eksempel på hvornår et estimat bør gives:

Forestil dig at du arbejder som gartner, og du bliver ringet op af en mulig kunde, der ønsker, at du skal lave kundens have. I det første opkald får du blot afvide, at haven er 250 kvadratmeter, og at kunden ønsker flere blomsterbede. Her får du ingen specifikke informationer på, hvor meget kunden reelt ønsker at få lavet, og derfor bør du i sådan en situation give et estimat på opgaven.

Fordele ved at give et estimat

De grundlæggende fordele ved at give et estimat er, at du hurtigt kan give et estimat, og at det ikke er juridisk bindende. Det giver din kunde mulighed for at få et indblik i dine priser. Bibeholder din kunde interessen efter, at du har givet dem et estimat på noget, så kan du også nemmere bruge tiden på at udarbejde et rigtigt tilbud til kunden efterfølgende.

Modsat spilder du ikke tiden på at udarbejde et grundigt tilbud, hvis kunden alligevel ikke ville være positivt indstillet over for estimatet. Det er dog vigtigt at sige, at selvom et estimat ikke er juridisk bindende, bør du altid give kunden et så retvisende estimat som muligt. Derfor er det ikke velset, hvis du giver kunden et estimat på 10.000 kr. for noget som i sidste ende ender på 50.000 kr.

Hvad er et tilbud, og hvornår bør du bruge det?

Hvis du udarbejder et tilbud, så giver du kunden en præcis pris på jobbet. Selvom at et tilbud ikke er juridisk bindende ligesom en faktura, så er tilbuddet stadig fast til en vis grad. Det betyder, at priserne på tilbuddet kun må blive ændret, hvis begge parter er enige, og efterfølgende bør tilbuddet blive sendt på ny med rettelser.

Derfor bør et tilbud kun gives, når du er helt sikker på, hvilke omkostninger du vil have til jobbet. For at lave et godt tilbud, skal du inkludere den samme information, som du vil se på en faktura. Det betyder blandt andet, at du skal opstille alle de materialer og services, som jobbet kræver og herunder priser på alt. Derudover skal du også skrive både dine og kundens informationer på tilbuddet, så der ikke opstår tvivl om, hvem tilbuddet er hverken fra eller til.

Et tilbud der indeholder alle de rette informationer

Et godt råd er, at du bør stræbe efter at være så grundig som muligt, når du udarbejder tilbuddet. Grunden til det er, at kunden derfor vil føle, at du er mere "gennemsigtig", og kunden derfor har fuld indblik i, hvad pengene vil gå til. Og lad os være helt ærlige: man er selv meget mere tilbøjelig til at købe noget, hvis man er helt sikker på, hvad ens penge går til!

Noget andet du bør være opmærksom på er, at du skal skrive, hvor lang tid at tilbuddet er gældende til. Normalvis ses det, at et tilbud er gældende i 30 dage, da det giver kunden god tid til at kigge tilbuddet igennem og vende tilbage. I andre brancher er fristen enten kortere eller lavere, så det kommer an på, hvad du selv synes er fair, og hvor lang tid dine kunder selv har brug for.

Dog bør du ikke give kunden al for lang tid, da tilbuddet nemt kan drukne sammen med andre gøremål hos kunden. Derudover kan det også ske, at priserne på enkelte dele af dit tilbud enten falder eller stiger, hvilket kan påvirke tilbuddets samlede pris.

Fordelene ved at give et tilbud

Ved at give din kunde et tilbud sendt enten på mail eller givet i hånden, vil hjælpe din kunde med at træffe en beslutning. Modsat hvis du kun har givet kunden et estimat, der blot er givet ud fra et skud fra hoften, vil et tilbud vise, at du har gjort et arbejde forud for tilbuddet.

Alt efter hvilken ydelse du tilbyder, vil du opdage, at du måske ender med udelukkende at sende et tilbud og aldrig give et estimat. I den forbindelse er det også vigtigt at påpege, at et tilbud til hver en tid vil virke mere formelt og troværdigt over for kunden.

Fra tilbud til faktura i Debitoor faktureringsprogram

Langt de fleste faktureringsprogrammer giver deres brugere muligheden for at konvertere et tilbud direkte til en faktura, når tilbuddet er blevet accepteret. Det betyder, at du ikke skal genindskrive alle de samme oplysninger fra tilbuddet over i en fakturaskabelon, men blot konvertere fra tilbud til faktura med ét enkelt klik.

På den måde undgår man, at detaljer fra tilbuddet bliver skrevet forkert over i fakturaskabelonen. Fakturaen vil indeholde præcis de samme informationer, som kunden har accepteret, og på den måde undgår man misforståelser.

Opsamling på tilbud og estimat

Hvis man vælger at gøre brug af estimater, vil sådan et blive givet før, at et tilbud bliver sendt til kunden. Det kan blive anset som det første skridt mod en mulig handel med en potentiel kunde. Hvis kunden viser interesse for estimatet, kan du senere hen udarbejde et endeligt tilbud til kunden.

Et tip er at bruge Debitoor faktureringsprogram til at oprette dine tilbud, hvorefter du nemt kan konvertere tilbuddet til en faktura, når kunden har accepteret. Her kan du oprette alle dine varer og ydelser i dit varekartotek, hvilket er med til at gøre det endnu hurtigere at oprette et tilbud, når en kunde viser interessen.

Amalie
Skrevet af
den 18. januar 2021

Vi værdsætter dit privatliv

Når du tilgår denne hjemmeside, eller bruger nogen af vores mobile apps, indsamler vi muligvis informationer såsom standard detaljer og identifikationer for at bruge det til marketing eller statistiske formål. Du kan give samtykke til disse formål ved at angive dine preferencer nedenfor. Hvis du foretrækker at fravælge dette, kan du alternativt nægte at give samtykke. Vær venligst opmærksom på at noget information stadig kan blive tilbageholdt af din browser, da det er krævende for, at siden kan fungere.