25% rabat med rabatkoden DECEMBER20
Køb et abonnement før 6. december 2020 og få rabat det første år

Se priser
Alle opslag

Hvornår skal man sende en rykker?

Det er desværre hverdag for mange virksomheder, at deres kunder ikke betaler til tiden. Det er ofte til irritation for virksomheden, der også har deres egne deadlines for betaling af regninger til leverandører og lignende. For at få betalingen når fristen er overskredet, må man ty til rykkeren!

En virksomhed der sender en rykker i Debitoor

En rykker er en skriftlig påmindelse til en kunde om, at kunden ikke har betalt sin faktura til tiden. Hvis kunden overskrider betalingsfristen, er en rykker virksomhedens måde at få betaling for den ubetalte regning.

Hvornår kan man sende en rykker?

Reglerne for hvornår man må sende en rykker er ganske simpel: man må sende en rykker så snart, at fakturaen ikke er betalt inden for den aftale tid. Det betyder, at hvis der er aftalt, at fakturaen skal betales 15. marts 2020, og fakturaen den 16. marts 2020 ikke er betalt, er virksomheden i sin gode ret til at sende en rykker den 16. marts 2020.

Det er et krav til alle fakturaer, at der skal fremstå en forfaldsdato, som der den dato, hvor betalingen senest skal være fundet sted. Det er ud fra den dato, at man ved, om man har ret til at sende en rykker. Det viser vigtigheden i, at den forfaldsdato er super vigtig, og derfor altid skal være på fakturaen. Uden den kan det være svært at bevise, at fristen er overskredet.

I teorien kan man sende en rykker dagen efter, at fristen for betaling er overskredet. Dog kan virksomheder også vælge at sende en venlig påmindelse om, at kunden ikke har betalt. Dette vil man typisk gøre, hvis man normalt oplever, at kunden betaler til tiden, og det derfor er sandsynligt, at kunden blot har glemt alt om fakturaen.

Den venlige påmindelse vil ikke gælde som én af de i alt tre rykkere, man kan vælge at sende til en kunde, hvis betalingen udebliver.

Hvor længe må der gå mellem hver rykker?

Det er som nævnt muligt at sende op til tre rykkere, hvis kunden ikke betaler regningen. Med det sagt betyder det ikke, at man skal sende alle tre rykkere før, at sagen overgår til eventuel inkasso. Man kan sagtens nøjes med at sende en enkelt rykker og så efterfølgende give rykkeren videre til inkasso.

Dog er det sådan, at man skal angive i den sendte rykker, at hvis man ikke reagerer på den pågældende rykker, så vil sagen blive taget videre i inkasso.

Selvom man kan sende op til tre rykkere, er der stadig regler for rykkerproceduren, og hvor lang tid der som minimum skal gå mellem hver rykker. Reglen lyder, at der skal gå minimum 10 dage mellem rykker 1,2 og 3. Grunden hertil er, at modtageren af rykkeren skal kunne nå at modtage og reagere på henvendelse før, at en ny rykker, med et nyt rykkergebyr, lander hos kunden.

Se ubetalte fakturaer i Debitoor

Hvis du er bruger af Debitoor Faktureringsprogram, er det super nemt at sende dine rykkere, så du får dine penge så hurtigt som muligt. For det første kan du hurtigt danne dig et overblik over, hvilke fakturaer der ikke er betalt. Hvis du vil se, hvilke fakturaer der er ubetalte, skal du gå til 'Fakturaer', klikke på 'Filter' og så sætte kryds i boksen ved 'Ubetalt'. Nu vil du kunne se alle de fakturaer, der endnu ikke har modtaget betaling.

Her vil du kunne se, hvilken status fakturaen har ude i højre side. Her kan en faktura eksempelvis være markeret som 'Forfalden', hvilket betyder at fakturaen ikke er blevet betalt og som samtidig har en betalingsfrist, der er overskredet. Det er i sådanne tilfælde, at der skal sendes en rykker. Fakturaen kan se ud som dette:

Et billede af nogle ubetalte fakturaer der skal bruge en rykker

Sådan sender du en rykker i Debitoor

Når du har fundet frem til den faktura, der ikke er betalt, skal du klikke på fakturaen. Herefter skal du klikke på de tre prikker oppe i højre hjørne, klikke på 'Opret' og så på 'Rykker'. Du vil nu komme ind på en skærm, der vil se sådan ud:

Et billede af Debitoor hvor man sender en rykker

Som du kan se, er der øverst mulighed for at vælge om man vil sende en betalingspåmindelse, første rykker, anden rykker eller tredje rykker. Teksten nedenfor vil blive ændret alt efter, hvilken rykker man ønsker at sende. Debitoor har selv nogle tekster, der automatisk bliver sendt med rykkeren, men hvis du ønsker det, kan du redigere teksten.

Ude i højre side kan du tilføje og redigere rykkergebyret og så afslutte ved at klikke på 'Opret'. Nu skal rykkeren sendes til kunden, og derfor skal du klikke på 'Send', hvorefter du skal indtaste kundens email, hvis den ikke allerede fremgår. Send rykkeren ved at klikke på 'Send' igen.

Du har nu sendt en rykker og må vente på, at din kunde betaler!

Amalie
Skrevet af
den 21. oktober 2020