Guide til små virksomheder

Dit fakturerings- og regnskabsprogram

Guide til at arbejde hjemmefra

Der kan være mange omstændigheder, der gør, at virksomhedsejere arbejder hjemmefra. For nogen er det et valg, men i forbindelse med corona-virussen, er nogen også tvunget til det. Om det at arbejde hjemmefra er tvunget eller valgfrit, er der mange ting, man selv kan gøre for at skabe en bedre arbejdsdag for en selv og ens medarbejdere.

Billede af en person der arbejder hjemmefra

Vælg et godt kontorsted

Det første skridt mod en god arbejdsuge er at vælge et sted, hvor du skal arbejde fra. Det mest ideelle ville være, hvis alle havde et hjemmekontor, der er afskærmet fra resten af boligen. Hvis man ikke har et hjemmekontor, vil det ofte være ved spisebordet, at den bedste kontorplads befinder sig.

Derudover har du brug for et bord og en god stol, men allerhelst en stol og et bord der kan justeres. Det er nok kun muligt for de personer, der i forvejen har et hjemmekontor, eller for dem som kender nogle, som de kan låne det af. Hvis du sidder ved spisebordet, plejer det også at have en god højde.

Det kan være hårdt for kroppen at sidde på en ganske almindelig stol i løbet af en dag, så det kan derfor være nødvendigt at skifte arbejdspositioner løbende hen af dagen - og her kan det være nødvendigt at være kreativ!

Kig rundt i din lejlighed eller hus, og se om du ikke har en høj kommode, hvor du kan stille din bærbar på et par timer om dagen. På den måde kan du arbejde i stående position, og dermed give din krop en ny arbejdsposition.

Strukturer din tid og fordel opgaver

En arbejdsdag hjemme kan virke lang og uoverskuelig, hvis du ikke formår at planlægge din tid. Det kan være en fordel at sætte forskellige opgaver ind i kalenderen, således at du får overblikket over din kommende dag eller uge. Deadlines i løbet af dagen kan også hjælpe med at holde dig i gang.

Hvis du skal arbejde hjemme i en længere periode, kan det også være smart at bruge tid på at planlægge de kommende uger. Vi ved, at det ikke er alt, der kan planlægges, men noget kan. Derfor skriv de kommende uger ind i kalenderen, og lave eventuel en række overordnede mål, som du skal komme igennem.

En dame der har for mange arbejdsopgaver

Struktur er altafgørende, da det er med til at optimere arbejdsdagen samtidig med, at du selv ikke er i tvivl om, hvad du skal bruge din tid på.

Hold pauser

Hvis du før har siddet på kontor, eller har arbejdet blandt andre mennesker ved du, at der i løbet af dagen automatisk opstår en masse pauser. Pauserne omfatter en gåtur til kaffemaskinen, en snak med ens kollega eller en tur ned i kantinen. Når du arbejder hjemme, opstår der selvsagt ikke de samme pauser.

Du er derfor nødt til selv at skabe de pauser i løbet af dagen, da hjernen har brug for en pause i ny og næ. Det er videnskabeligt bevist, at pauser også er med til at forebygge stress. Det er ikke længden af pauserne, der betyder noget - bare at du holder en pause!

En god ide kan være at fastlægge 3-4 pauser i løbet af dagen, så du ved, at du hver anden time får et afbræk. Hvis du har kollegaer, der også arbejder hjemme, kan I aftale, at I ringer til hinanden, mens I tager en kaffe.

Når du afholder din pause, er det vigtigt, at du ikke bare bliver siddende på din stol. Du kan eksempelvis:

  • Gå ud i dit køkken og lav en kaffe
  • Stille dig op og ryste benene
  • Stræk din krop
  • Tag en snack
  • Få noget luft

Men husk at det vigtige er, at du holder en pause - ikke hvad du gør i dem.

Find en balance mellem arbejdsliv og privatliv

For langt de fleste mennesker, er privatlivet og arbejdslivet adskilt. Man står op om morgenen, går i bad, spiser morgenmad og kører afsted mod kontoret. Der er man de næste 8 timer, indtil at man atter vender hjemad. Der er med andre ord en klar linje mellem, hvornår man arbejder, og hvornår man ikke gør.

Den linje er helt udvisket lige så snart, at du skal til at arbejde hjemmefra. Du er derfor selv nødt til at skabe balancen mellem privat- og arbejdslivet, da det er altafgørende for dit velbehag.

En kaffe, blomster og magasiner der skaber en balance mellem arbejdsliv og privatliv

Derfor skal du lave helt klare aftaler med dig selv om, hvornår du arbejder, og hvornår du holder fri. Det kan også være godt at pakke computeren helt væk, når din arbejdsdag er ovre. Det er nemlig nemmere lige at tjekke noget, hvis computeren alligevel står fremme på spisebordet frem for, hvis den ikke er.

Omvendt er det også en god ide at lade være med at snakke med familie, ordne indkøb eller andre praktiske gøremål i din arbejdstid. Helt basalt skal du sørge for at arbejde, når du arbejder, og have fri når du har fri.

Start dagen på en god måde

Normalvis har man faste rutiner, hvor man står op for at være ude af døren på et bestemt tidspunkt. Det er stadig en god ide at have en god morgenrutine - også selvom at man ikke skal ud af døren.

Derfor er det vigtigt, at du stadig bibeholder en god start på dagen, og stadig tager dit faste morgenbad, og eventuel tager en tur inden en dag foran computeren venter. På den måde går du ikke direkte fra sengen og over foran computeren og sidder i dit nattøj.

Selvom nattøjet er behageligt, kan det alligevel have en positiv effekt at tage noget andet tøj på, da ens hjerne derfor bliver forberedt på, at den skal i gang med arbejde.

Kommuniker med dine medarbejdere

Hvis du har ansatte, er det også vigtigt, at du stadig kommunikerer med dem løbende gennem dagen. Det kan være svært at vide, hvad hver enkelt har gang i, når man ikke længere er på samme plads. Aftal og uddeliger opgaver i samarbejde med dine medarbejdere, og vær samtidig tydelig omkring, hvad der forventes af dem.

Selvom I ikke sidder sammen, kan I stadig afholde møder, da der findes et utal af services, der gør netop dette muligt. Her til sidst kan du jo dele denne artikel med dem, så de også kan få bedre dage, nu hvor I alle arbejder hjemme.

God arbejdslyst!