Få 25% rabat på alle planer det første år, når du køber et abonnement inden 27. september 2020.

Brug rabatkoden:SEPTEMBER20

Guide til små virksomheder

Dit fakturerings- og regnskabsprogram

Sådan opbygger du et netværk

Det kan være svært at være selvstændig og endnu sværere at komme i gang med at opbygge et netværk. Denne artikel vil gøre dig klogere på, hvad et netværk er, og hvordan du kan opbygge dit eget fremover.

Billede af mennesker der skaber netværk

Hvad er et netværk?

Der er overordnet set to forskellige netværk: det personlige netværk og det professionelle netværk. Det personlige netværk er den forbindelse du har til dine venner, familie og bekendte, hvor at det professionelle netværk er de relationer, du har til forretningsforbindelser.

Det personlige netværk kan tælle mange personer, da det grundlæggende set indebærer alle de personer, du har stiftet bekendtskab med gennem livet. Det er også i dette netværk, at mange selvstændige får deres første handler i hus, da det er nemt at række ud til ens personlige netværk.

Med tiden vil det personlige netværk ikke være nok, hvis du ønsker at videreudvikle dig og din virksomhed. Det er her, at det professionelle netværk spiller en stor rolle, så du kan slå hovedet sammen med nogle andre.

Hvordan finder jeg mit professionelle netværk?

Hvis du har beslutet dig for at gå i gang med at udbygge dit netværk, er det vigtigt at vide, hvor man skal lede. Noget af det første du kan gøre er at finde arrangementer, hvor dine professionelle interesser bliver bragt i spil. Det er eksempelvis på konferencer og seminarer eller til foredrag og på de sociale medier, at du skal søge hen. Fælles for dem alle er, at det ikke er nok bare at deltage.

Du skal være lyttende, virke engageret og deltage aktivt i samtaler med andre. Hvis netværket sker på sociale medier, kan det være en god ide at lave et opslag, hvor du introducerer dig selv, da man nemt kan forsvinde i mængden på nettet.

Konferencer, seminarer og foredrag

Der findes efterhånden en konference for alt, det er bare ikke altid, at konferencen er placeret tæt på dig. Gå derfor i gang med at se på, om der ikke er en konference i behørig afstand. Det kan eksempelvis være en fotograf-konference, hvis du er fotograf. Her vil du med garanti finde folk, der deler din passion.

Derudover kan det også være brugbart at tage et seminar, hvor du kan udbygge din egen viden om dit fag sammen med andre, der ønsker det samme. Et seminar løber typisk over længere tid, hvilket giver dig ekstra gode muligheder for at skabe mange nye relationer og samtidig udbygge dem.

Foredrag er modsat seminarer en enkelt dag eller aften, hvilket er derfor at det er et godt sted at starte, når man vil i gang med at udbygge sit netværk. Følles for konferencer, seminarer og foredrag er, at det oftest koster penge at deltage i, og det kan ofte være derfor, at nogle vælger det fra. Her skal du tænke på, at pengene skal ses som en investering i din virksomhed, og som noget der kan gavne dig i mange år.

Hvis du er medlem af en a-kasse eller fagforening, kan det være en god ide at tjekke, om de tilbyder forskellige arrangementer. Der kan du få en god pris, og nogle arrangementer er endda gratis at deltage i.

Kontorfællesskab

Det er blevet mere og mere udbredt at blive en del af et kontorfællesskab, fordi at flere søger fællesskabet på trods af, at de er selvstændige.

På den daglige gang på kontoret er der også rig mulighed for at snakke med andre selvstændige. Det er ikke en garanti, at du arbejder inden for samme felt de andre, men I kan alligevel bruge hinanden til sparring, der bare ikke er brancherelateret. Ofte kan en person ude fra branchen se på et problem mere objektivt, end dem der selv er branche bekendt.

Et billede af fire kvinder der skaber et netværk på deres kontorfællesskab

Derudover afholder nogle af de større kontorfællesskaber også arrangementer for folk udefra, hvilket er endnu en god måde til at opbygge dit netværk.

Sociale medier

I de sidste fem år er brugen af sociale medier steget markant, og det er også her, at en af dine bedste muligheder for nye professionelle relationer kan findes. Du kan bruge sociale medier såsom:

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube
  • Tumblr

Hver af de seks sociale medier har hver sine fordele. Eksempelvis giver Facebook deres brugere for at oprette grupper, så man nemt kan finde folk med samme interesser som en selv. Instagram bruger hashtags som gør det muligt for brugerne at finde andre brugere, der også har samme interessefelt. Kort sagt: Gå på opdagelse i de sociale medier - du kan med garanti finde nogen, du kan spare med.

Skab dit eget netværk

Det kan være, at du ikke synes, at du deler interesser med nogle af de grupper, du har fundet frem til. Det kan også være, at den gruppe mødes i den anden ende af landet eller noget helt tredje. Lige meget hvad skal det ikke bremse dig i selv at skabe et netværk. Du kan igen bruge de sociale medier til at opsætte grupper, eller selv arrangere en netværksaften i dit lokale område.

Der sidder sikkert også nogle andre, der ikke helt ved, hvor de skal finde nogle, der deler interesser. Selvom du laver en gruppe på én platform, kan du sagtens promovere den på nogle af de andre medier. Jo bredere du kommer ud med dit budskab, jo større er chancen for, at du finder nogen, der vil tage del i fællesskabet.

I forlængelse hertil er det altid en fordel, hvis dine egne profiler på de sociale medier afspejler dine interesser. Brug derfor lidt tid på selv at udfylde din profil, ligge billeder op og følg andre personer. Det kan være med til at skabe kontakt, og andre får også muligheden for at opsøge dig, hvis de kan se, at du kunne være interessant for dem.