Debitoor Regnskabsordbog

Økonomiske begreber forklaret på en simpel og letforståelig måde

Artikler om begreber inden for bogføring og regnskab

  1. Indtægt
  2. Udgift
  3. Balanceopgørelse
  4. Bogføringsloven
  5. Resultatopgørelse
  6. Bilag
  7. Faktura

Bogføringssystem - Hvad er et bogføringssystem?

Basalt set bruges et bogføringssystem til at bogføre alle indtægter og udgifter.

Med Debitoor får du et bogføringssystem, der hjælper dig med alt fra momsrapporter til fakturering af kunder. Du kan prøve programmet i 7 dage gratis.

Bogføringssystemer har mange funktioner, som alle kan hjælpe, når man er selvstændig.

De fleste bogføringssystemer er ikke længere blot til at lave bogføring. I og med, at fakturaer oftere og oftere bliver sendt online, kan mange bogføringssystemer også fungere som et faktureringsprogram. Man får altså to programmer i ét - et bogføringsprogram og et faktureringsprogram.

Funktioner i et bogføringssystem

De fleste bogføringssystemer tilbyder følgende funktioner:

  • Oprettelse af fakturaer til kunderne
  • Oprettelse udgifter, hver gang du køber nyt til din virksomhed
  • Opbevarelse af dokumenter sikkert, så du altid kan fremlægge dit regnskab for myndighederne
  • Indberetning af moms nemt og hurtigt, hver gang der er momsfrist
  • Oprettelse af balanceopørelsen og få et overblik over aktiver og passiver. En balancopgørelse er også en del af årsrapporten
  • Oprettelse af resultatopgørelse, så du bl.a. kan se, hvad din virksomheds omsætning er

Udover disse grundlæggende funktioner, har de forskellige bogføringssystemer andre funktioner, der kun gør livet som selvstændig nemmere.

Skal man have et bogføringssystem?

Alle virksomheder i Danmark skal følge bogføringsloven, hvilket indebærer at man enten online eller fysisk skal føre regnskab. Derudover kræves det, at alle fakturaer og bilag skal opbevares i 5 år, da de danske myndigheder skal kunne se regnskabet igennem til hver en tid. For at de danske myndigheder skal kunne få adgang, skal regnskabet som udgangspunkt ligge i Danmark eller i Norden.

Derfor er det slet ikke ulovligt, hvis du har din bogføring i hånden og opbevarer dine fakturaer og bilag i mapper. For nogen er det det mest sikre, men hvad sker der så den dag, hvor de fakturaer og bilag pludselig forsvinder? Ja, så kan du ikke bevise noget i dit regnskab for den periode, hvilket ville være synd.

Netop dét er også grunden til, at mange vælger et online bogføringssystem eller i daglig tale et online regnskabsprogram. Med det sagt, skal du gøre op mig dig selv og din virksomhed, hvordan i vil bogføre.

Debitoor som bogføringssystem

Med Debitoor i ryggen får du et solidt og sikkert bogføringssystem, som er nemt at bruge. Du får mulighed for at gøre regnskab og bogføring væsentlig nemmere, end du før har oplevet.

For blot at nævne nogle få ting, kan du hurtigere end før få sendt en faktura afsted. Du skal ikke gemme en fil og sende den i et eksternt mailprogram - hele processen foregår i samme regnskabsprogram.

Derudover kan du, når det er tid til at indberette moms, hurtigt få det overstået. Bogføringssystemet holder nemlig løbende øje med både den indgående moms og den udgående moms. Derfor er din momsrapport klar til at blive indberettet på blot et par minutter, så du kan bruge tiden på noget andet.