Få 25% rabat på alle planer det første år, når du køber et abonnement inden 27. september 2020.

Brug rabatkoden:SEPTEMBER20

Guide til små virksomheder

Dit fakturerings- og regnskabsprogram

Boost dit brand med dine fakturaer

Branding er en væsentlig del af en virksomheds marketing, da det er vigtigt at skabe en personlighed omkring virksomheden. For nogle kan det lyde som spild af tid, men jeg lover dig, at det ikke er tilfældet.

Virksomheder der arbejder med deres brand har større chancer for at forbedre deres markedsposition. Det kan være svært at få en god markedsposition, hvis man driver en virksomhed, der ikke umiddelbart skiller sig ud. Det skal ikke holde en tilbage, da man sagtens kan brande sig på en vis måde uden, at det kræver en unik virksomhed. Det handler om at finde ud af, hvordan man differenterer sig.

Branding sker typisk gennem SEO til virksomheden, almindelig god omtale fra kunder eller gennem et godt nyhedsbrev.

Et billede af en designet faktura der booster virksomhedens brand

Hvad nogen måske ikke tænker over er alle de dokumenter, man sender til kunden også har en stor betydning for virksomhedens brand. Her gælder det særligt fakturaen, som er noget af det sidste kunden ser inden, at handlen er gennemført. Derfor kan man med fordel designe sine fakturaer, tilbud, følgesedler og andre dokumenter således, at dokumenterne bedst muligt afspejler virksomhedens brand.

Lav flotte og professionelle fakturaer med et faktureringsprogram

For at lave flotte og professionelle fakturaer er det vigtigt, at man som virksomhed har det rette værktøj. Det er vigtigt at bruge tid på at forbedre sit brand, men det må ikke tage tiden væk fra andre vigtige opgaver. Derfor er et faktureringsprogram et godt værktøj, da det er nemt og hurtigt at lave den helt perfekte faktura.

I Debitoor faktureringsprogram har vi eksempelvis gjort sådan, at det er nemt at vælge det rette design. Man slipper for selv at skulle være kreativ og designe fakturaen fra bunden af. Debitoor giver dig bl.a. mulighed for at tilpasse:

  • Skrifttype
  • Farve
  • Layout
  • Logo

Alt sammen gør det muligt for dig at lave den faktura, du synes afspejler din virksomhed bedst. Det kan være, at du har forskellige kundetyper i din virksomhed, og derfor gerne vil brande dig på en bestemt måde over for den enkelte kunde. Hvis det er ønsket, kan du sagtens justere hver enkelt fakturadesign, så det passer til den specifikke kunde.

Hvad er en flot og professionel faktura?

Der er flere ting, der skal gå op i en højere end for, at det er en flot og professionel faktura. Det afhænger i særlig grad af virksomheden og kunderne.

For det første bør du være opmærksom på, hvilken branche du arbejder i, da den kan have stor indflydelse på, hvordan en faktura forventes at se ud. Hvis branchen du arbejder i er kreativ, er der bedre mulighed for at lave fakturaer, der i skiller sig ud. Hvorimod hvis din branche er mere traditionel, vil en simpel faktura være at foretrække.

Der kan nemlig opstå en forkert branding af en virksomhed, der ønsker at fremstå professionel, hvis de udsender en faktura, der har en anderledes tekst, og et farverigt layout. Derimod er sådan en faktura mere passende, hvis man netop arbejder med at udvikle kreative tiltag for andre virksomheder og personer.

Debitoor tilbyder mange forskellige skrifttyper og farver, hvilket kan være fristende at pryde sin faktura med. Dog er det ikke altid, at det passer med en anderledes skrifttype. Du skal være opmærksom på, om dine kunder ønsker en faktura, der er let at læse, for så er der nogle skrifttyper, hvor de læsevenligheden er lavere end ved en klassisk tekst.

Det vigtigste er, at du skal huske, at dine fakturaer skal afspejle virksomheden og være i samme stil, som dine kunder forventer.

Hvad skal en faktura indeholde?

Det kan være rart at vide, hvad en faktura skal indeholde. Dog er det slet ikke noget, du behøver at sætte dig ind i, hvis du bruger Debitoor. Vi har nemlig sat alle de nødvendige informationer ind i fakturaskabelonen, så det er op til dig at udfylde de tomme felter.

Et billede af en faktura i Debitoor

Hvis du ikke bruger Debitoor, så får du oversigten over, hvad en faktura skal indeholde:

  • Fakturadato
  • Forfaldsdato
  • Fakturanummer
  • Navn og adresse på køber
  • Navn og adresse på sælger
  • CVR-nummer på sælger
  • En beskrivelse af varen (antal og pris)
  • Betalingsbetingelser
  • Moms (hvis virksomheden er momsregistreret)
  • Valutaen

Listen er lang, men det er vigtigt, at alle informationer fremgår tydeligt af fakturaen. I Danmark er der ikke én bestemt måde at sætte en faktura op på.

Hvordan ændrer jeg fakturadesign i Debitoor?

Nu er du blevet introduceret til, hvilke tanker du skal gøre dig før, at du laver en faktura i dit eget design. Som sagt er dette nemt at gøre i Debitoor, hvis du gør følgende:

  1. Log ind på din Debitoor konto
  2. Klik på 'Ny' og herefter 'Faktura'
  3. Indtast alle de nødvendige informationer i de tomme felter
  4. Klik på de tre prikker oppe i højre hjørne

Du kan nu vælge, hvilken skabelon fakturaen skal have, og vi har lavet ni forskellige, som du kan vælge imellem. Herefter kan du vælge, om dit logo skal fremgå af fakturaen, hvis du altså har et logo. Det gode ved et logo er, at så kan dine kunder genkende fakturaen både nu og i fremtiden.

Nu skal du vælge, hvilke farver fakturaen skal have. Ved de fleste fakturaer i Debitoor er det muligt at vælge op til tre forskellige farver, der skal fremgå. Her kan det være en god ide at vælge farver, der enten er i dit logo eller som på anden vis kobles til din virksomhed.

Hvis du eksempelvis arbejder som gartner, vil det være oplagt at bruge grønne nuancer på din faktura, såfremt at det er nemt at læse. Du kan derefter selv vælge, hvilken side kundeoplysningerne skal stå i, om du vil have sidefod osv. Så snart at du har lavet fakturaen, som du ønsker det, skal du klikke på 'Gem', hvorefter du kommer tilbage til fakturaskabelonen.

For at sende fakturaen skal du klikke på 'Godkend' og herefter 'Send'. Indtast nu din kundes mail, hvor du afslutningsvis klikker på 'Send' igen. Din faktura er nu sendt!

Ekstra tips til at booste dit brand

Hvis du er i tvivl om, hvordan du vil have, at din faktura skal se ud, kan det være en god ide at tjekke Google ud. Søg på dine konkurrenter og se, hvordan de brander sig, hvordan deres hjemmeside ser ud, eller hvordan de har lavet deres logo. Al inspiration du får samlet sammen kan hjælpe dig med at nå frem til det, du synes er godt.

Selvom denne artikel primært har haft fokus på fakturaer, er hvert dokument du sender ud af din virksomhed en mulighed for at brande dig selv. Derfor kan du også tænke over at skræddersy dine tilbud, følgesedler og meget andet.