Guide til små virksomheder

Dit fakturerings- og regnskabsprogram

Kom godt i gang med online markedsføring

Mange små virksomheder kan have svært ved at slå igennem med deres virksomhed på trods af, at de har noget godt at tilbyde. Markedsføring kan, for nogle, virke som en uoverskuelig ting, men det kan i mange tilfælde være altafgørende for, om virksomheden får success eller ej.

En dame der bruger værktøjer for at komme i gang med online markedsføring

Online markedsføring er et af tidens mest effektive værktøjer, da virksomheder kan få adgang til rigtig mange potentielle kunder med et forholdsvist lille budget.

Fordele ved online markedsføring

Udover at virksomheder nå forholdsvist langt ud til deres kunder, og at det er en billigere form for markedsføring, er der også andre fordele ved at benytte sig af online markedsføring.

I og med at du kan nå langt ud med din online markedsføring, kan du på den måde ramme mange fra din målgruppe på én gang - også selvom de er spredt over landet eller verden. Det hænger sammen med de lave omkostninger, da det kan være spild af penge, hvis du ikke kommunikerer direkte til din målgruppe, men også bruger penge på personer, der ikke er i din målgruppe.

Meget online markedsføring er også væsentlig billigere end print eller reklamer i TV'et, der godt nok når ud til mange, men det er ikke nødvendigvis dine ønskede kunder, der er modtager. Du kan bedre personalisere og målrette din markedsføring, når den foregår online fremfor, at den kører på dyre massemedier.

En sidste fordel ved online markedsføring er, at du nemt kan måle resultater af den kommunikation, du har sendt ud. Med resultaterne kan du hurtigt se, om dine nyhedsbreve har den ønskede effekt, eller hvor mange der klikker sig ind på din online annonce. Det gør det muligt for dig at tilpasse din kommunikation hele tiden, så den til sidst bliver helt skarp og direkte.

Brug SEO

Man kan ikke snakke om online markedsføring uden at nævne SEO - også kendt under navnet Search Engine Optimization eller Søgemaskineoptimering. Typisk når man skal lede efter noget, så foretager man en søgning på eksempelvis Google. På mange af søgningerne vil der være annoncer, som virksomheder der kan knyttes til søgningen, har betalt en sum penge for at få en god placering.

Udover de annoncer der dukker op på søgemaskinerne, er der også tusindvis af resultater, der ikke er betalte annoncer. Det er her, at SEO kommer ind i billedet. SEO er en række værktøjer, virksomheder kan tage i brug, for at rangere højere på søgemaskinerne. Der er en lang række værktøjer, man med fordel kan tage i brug, og dem kan du få uddybet, i vores anden artikel 'Ti SEO tips til din virksomhed'.

Nogle af værktøjerne indebærer bl.a., at virksomheden skal udvælge en række nøgleord, som de konsekvent vil bruge i det indhold, der er på deres hjemmeside. Derudover skal de forskellige sider linkes til hinanden, der hvor det giver mening, hvilket også er med til at tilfredsstille de forskellige søgemaskiner.

I bund og grund handler brugen af SEO om at vise søgemaskinerne, at virksomheden har relevans for det, der søges på.

Skriv værdiskabende indhold

I forlængelse af at benytte SEO som et værktøj, er det hertil vigtigt, at hjemmesiden har en lang række tekster, der er med til at skabe værdi for virksomheden. Det er her, at de famøse nøgleord skal indgå, da det er med til at booste den organiske trafik, som SEO redskaberne er med til at hjælpe.

Det indhold der skrives på hjemmesiden skal altså handle om forskellige emner, der kan knyttes direkte til virksomheden. Jo mere værdifuldt indhold der er på hjemmesiden, desto større er chancen for, at søgemaskinerne anser hjemmesiden for relevant.

Noget af det vigtigste ved indholdet skal være, at det for alt i verden ikke må være en tekst, der er direkte kopieret fra en anden side. Kopiering er noget, som er med til at forværre rangeringen på søgemaskinerne, og det skaber derfor ingen værdi for virksomhedens placering på søgemaskinerne.

For det andet så er det vigtigt, at indholdet udarbejdes med kundens interesser for øje. Hvis en kunde klikker sig ind på din side, og kommer frem til en tekst, der på ingen måde giver kunden noget værdifuldt, så klikker kunden hurtigt væk - og værdien formindskes. Derfor skal du skrive unikt indhold, som dine potentielle kunder vil få noget ud af.

Gør brug af sociale medier til at lave annoncer

Sociale medier er fantastiske til mange ting, men særligt til at skabe målrettede annoncer. Det er bl.a. sociale medier som Instagram og Facebook, der bliver brugt af store og mindre virksomheder til at målrette deres kommunikation og gøre sig synlig for deres kunder.

På både Instagram og Facebook kan virksomheder oprette en virksomhedsprofil, så de kan lave annoncer direkte til de personer, de ønsker at ramme. Annoncerne kan udarbejdes meget direkte til netop den profil, som du ønsker at ramme. På den måde undgår du også, som tidligere nævnt, at bruge penge på at markedsføre til andre end din målgruppe.

En dame der kigger på dataen fra sine annoncer

Annoncerne er rigtig brugbare, når det kommer til den data der medfølger. Du kan lynhurtigt se, om din annonce virker, eller om der skal foretages justeringer. Med det sagt så er annoncer ikke så brugbare, hvis du netop ikke sætter dig ind i dataen efterfølgende. Dataen hjælper med at forbedre den kommende markedsføring, som næste gang kan gøres mere målrettet og til færre penge.

De sociale medier kan også gøre dig mere opmærksom på, hvem din målgruppe rent faktisk er. Det kan være, at du har haft en ide om, hvem målgruppen er, men at dataen rent faktisk viser dig, at din målgruppe også inkluderer andre personer.

Brug sociale medier til at skabe online identitet

Udover at sociale medier kan bruges til at lave annoncer, der er målrettet til dine kernekunder, kan de sociale medier også bruges til at skabe en identitet. Med det menes der, at virksomheder kan lave deres helt egne profiler og dele det indhold og billeder, som kan tiltrække målgruppen.

Rigtig mange virksomheder har Instagram at takke for deres success, da de har formået at bruge Instagram som et led i deres online markedsføring. Her gælder det om at dele flotte og relevante billeder sammen med noget tekst, der skaber værdi for kunden. Her er hashtags også et godt værktøj at bruge, da det er med til at målrette, hvem der finder frem til din profil.

De hashtags kan også overføres til de nøgleord, som du skal bruge i din SEO strategi. Fælles for hashtags og nøgleord er, at det alle sammen er ord, der skal føre kunden ind på din side. Derfor skal du udvælge ord, der vil give mening for kunden at søge på, og derfor ikke kun gå efter ord, der når ud til mennesker uden interesse for virksomheden.

Benyt opfølgende mails og nyhedsbreve

Nyhedsbreve kan være ret effektive, når det kommer til at holde på de kunder, der allerede har besøgt hjemmesiden eller måske har foretaget et køb i webshoppen. Typisk når man foretager et køb på nettet, har man muligheden for at takke ja til at modtage et nyhedsbrev fremover.

Det der lokker mange til at sige ja er, hvis nyhedsbrevet indeholder informationer om nye produkter og gode rabatter. Igen her skal nyhedsbrevet skabe en værdi hos kunden, og ikke kun skabe værdi for virksomheden.

En virksomhed der sender mails og nyhedsbreve til kunder

Det behøver ikke være et decideret nyhedsbrev, der bliver sendt ud, men det kan sagtens bare være en opfølgende email. Hvis kunden har foretaget et køb ved du, hvad kunden har af behov, og det behov kan overføres til en email. Noget tid efter kundens køb kan du sende en opfølgende mail og på den måde præsentere relevante produkter og rabatter for kunden.

Opfølgende mails og nyhedsbreve kan godt virke som en stor mundfuld, men bare rolig - du behøver ikke at lave dem enkeltvis. Der findes rigtig mange programmer, hvor du kan automatisere dine mails, uden at de virker upersonlige over for kunderne. Hvis du vil læse mere om det gode nyhedsbrev, har vi lavet en guide, der hjælper dig.

Brug Google Ads som værktøj

Google Ads er et fremragende værktøj, når man gerne vil i gang med online markedsføring. Google Ads er et program, der gør det muligt for virksomheder at oprette annoncer på Google ud fra udvalgte nøgleord.

Ved brug af Google Ads opretter man en annonce på baggrund af et udvalg nøgleord, og når en bruger søger på det pågældende nøgleord, dukker annoncen op i brugerens søgeresultat. Virksomheder betaler kun en pris, hvis der er nogen der klikker sig ind på annoncen. Dette er modsat mange andre annoncer, hvor man betaler et engangsbeløb uden at kende til udfaldet.

Målet med en Google Ads kan være alt lige fra:

  • Få mere trafik på hjemmesiden
  • Få flere indgående opkald
  • Få gjort virksomheden synlig på et kort

Derudover bestemmer du helt selv, hvor meget du vil bruge på det om måneden, og du kan fra den ene dag til den anden stoppe adviseringen. Det er derfor et værktøj der i den grad passer til små virksomheder, som måske kun har et lille budget til annoncering.