Guide til små virksomheder

Dit fakturerings- og regnskabsprogram

Online bogføring: en hjælpende hånd til virksomheder

I takt med at flere og flere ting foregår online, er der efterhånden langt flere virksomheder, der benytter sig af et online bogføringsprogram, end virksomheder der ikke gør.

Frygten for bogføring og alt der hører til sidder i mange selvstændige, men i takt med udviklingen, er programmerne også blevet mere brugervenlige. Det betyder, at små virksomheder ikke behøver at have samme mængde viden om bogføring, som det har krævet førhen. Med andre ord er det blevet lettere at bogføre med et online bogføringsprogram.

En computer og en telefon hvor Debitoor bogføring sker online

Grunden til at mange virksomheder efterhånden benytter et online bogføringsprogram, også kaldet online regnskabsprogram, er, at der er utallige fordele ved at bruge det - bare læs med her!

Online bogføring er sikkert

Det allervigtigste når en virksomhed laver sit regnskab er, at det bliver opbevaret sikkert. De fleste danske virksomheder er underlagt bogføringsloven, og det kræver blandt andet, at virksomheder opbevarer regnskab og dertilhørende bilag i minimum 5 år efter, at regnskabsåret er afsluttet.

Derfor er det vigtigt, at regnskabet ikke kan forsvinde. Før teknologien rullede ud, var det mest normalt at have regnskabet opmagasineret i mapper på kontoret, hvilket, set i bakspejlet, ikke var sikkert.

De kunder, der benytter Debitoor, har deres regnskab liggende oppe i skyen, og Debitoor er opbygget efter en af de mest sikre internetinfrastrukturer, der findes på markedet. Kunderne kan altså have deres regnskab opbevaret sikkert og ikke frygte, at regnskabet en dag er væk.

Online bogføring på farten

I og med at regnskabsprogrammet bliver opbevaret i skyen betyder samtidig, at regnskabet kan tilgås lige meget, hvor man befinder sig. Det giver en utrolig frihed i, at man som virksomhedsejer ikke skal sidde foran computeren på kontoret for at bogføre. I stedet kan bogføringen både ske fra andre lokationer, og imens at man render fra A til B.

De fleste udbydere af online bogføringsprogrammer har efterhånden en app, og Debitoor er ingen undtagelse. Ved at hente appen ned til iPhone eller Android kan noget af bogføringen ske direkte fra telefonen eller tabletten.

Billede af en iPhone hvor der bliver oprettet en udgift

I Debitoors app kan man blandt andet:

  • Sende en faktura
  • Uploade bilag
  • Oprette en udgift
  • Få et overblik over virksomhedens økonomi

Online betaling

Med alt der foregår online, er det selvfølgelig også muligt at bruge online betaling. Det er praktisk at give sine kunder mulighed for at betale en faktura online, da det oftest sker hurtigere og mere sikkert end ved andre betalinger.

Eksempelvis kan virksomheder, der benytter Debitoor, benytte SumUp til at modtage betaling. Det fungerer sådan, at når en faktura sendes afsted mod kunden, vil der sammen med fakturaen være et link. Hvis kunden følger linket, vil alle betalingsoplysninger være udfyldt på forhånd. Kunden skal kun udfylde egne betalingsoplysninger og slipper altså for også at udfylde virksomhedens informationer.

Fordi kunden kun skal udfylde sine egne informationer, bliver chancen for at der indtastes forkert også mindre, end hvis virksomhedens oplysninger også skulle indtastes. ved online betaling gennem SumUp vil det skyldige beløb allerede være opgivet, så her skal kunden heller ikke indtaste et beløb.

Når betalingen er gennemført og er blevet registreret i banken, kan fakturaen kort tid efter ses som betalt.

Betaling med en SumUp kortterminal

Har man som virksomhed en butik, eller på anden måde ser en fordel i at give sine kunder mulighed for at betale på en kortterminal, er SumUp en fantastisk løsning. SumUp er en stor producent af online betalingsløsninger - herunder kortterminaler.

Kortterminalen kan forbindes med Debitoor Regnskabsprogram, så alle indtægter bliver automatisk bogført i programmet.

Spar tid med online bogføring

Når et online bogføringsprogram kan bruges på farten, og samtidig gør det muligt for virksomhedens kunder at betale online, sparer virksomheden tid ved at bruge det.

Eksempelvis når en faktura skal sendes, skal virksomheden kun udfylde en faktura skabelon, hvilket giver en betydelig hurtigere faktura proces. Derudover er der ikke behov for at tage lommeregneren frem, da programmet eksempelvis selv sørger for at beregne moms.

Et online bogføringsprogram er på mange måder mere end bare en hjælpende hånd. Det kan samtidig være præcis det værktøj der gør, at en virksomhed har mere tid til at udvikle andre aspekter af virksomheden og fremadrettet skabe success.