Ordbog
Debitoors Regnskabsordbog
Mindre anskaffelser

Mindre anskaffelser - Hvad er en mindre anskaffelse?

Et køb kan anses som en mindre anskaffelse, når varens værdi ikke overskrider 14.100 kr. ekskl. moms.

Opret en mindre anskaffelse med Debitoor Regnskabsprogram. Prøv programmet gratis i 7 dage og bogfør allerede i dag.

Det er vigtigt at bogføre udgifterne i virksomheden korrekt, og derfor skal man kunne skelne imellem, om udgiften er en mindre anskaffelse eller et aktiv.

Hvornår er noget en mindre anskaffelse?

En mindre anskaffelse går også under navnet småanskaffelser, og en genstand kan kun anses som en mindre anskaffelse, hvis:

  1. Varens værdi ikke overskrider 14.100 kr. ekskl. moms (2020)
  2. Varen skal bruges i virksomheden som en separat enhed

Når noget skal bruges som en separat enhed menes der, at den købte vare ikke må være til brug sammen med et andet købt aktiv.

En mindre anskaffelse kan eksempelvis være en telefon, en kontorstol eller et skrivebord - hvis de hver især ikke koster mere end 14.100 kr. ekskl. moms. En mindre anskaffelse kan eksempelvis ikke være en oplader til telefonen, da opladeren ikke kan bruges selvstændigt, men kun sammen med telefonen.

Så selvom at opladeren har en værdi, der er mindre end 14.100 kr. ekskl. moms, skal det stadig registreres som et aktiv, da det ikke er en separat enhed.

Bogfør en mindre anskaffelse

Når en mindre anskaffelse skal bogføres, bliver der foretaget en straksafskrivning. Det betyder kort sagt, at varen afskrives inden for det første år af varens levetid. Når varen er registreret, vil den fremgå i resultatopgørelsen som en 'Driftsomkostning'. Modsat fremgår et aktiv som et 'Aktiv' i balanceopgørelsen.

Som virksomhed skal man altså ikke lave en afskrivning af ens nye køb, hvis det bliver anset som en mindre anskaffelse. Man foretager kun afskrivning, hvis varen fungerer som et aktiv i virksomheden, og har en længere levetid end en mindre anskaffelse.

Opret en mindre anskaffelse i Debitoor

I Debitoor har brugerne mulighed for at oprette både mindre anskaffelser og aktiver i Debitoor. En mindre anskaffelse kan oprettes ved at følge disse trin:

  1. Log ind på din Debitoor konto
  2. Klik på 'Ny' oppe i højre hjørne
  3. Indtast leverandøren for varen
  4. Skriv en beskrivelse af varen (eks. telefon, skrivebord eller lignende)
  5. Indtast beløbet for varen
  6. Upload bilag (kvittering, faktura eller lignende)
  7. Klik på 'Gem' oppe i højre hjørne

Din mindre anskaffelse er nu oprettet, men du skal dog lige være opmærksom på noget: I og med at varen ikke er et aktiv, skal du sikre dig, at varen ikke bliver håndteret som et aktiv.

Under det felt, hvor du har indtastet beskrivelsen af varen, står der: 'Håndter som et aktiv'. Ved oprettelse af en mindre anskaffelse er det vigtigt, at feltet 'Fra' er markeret, da udgiften ellers vil blive håndteret som et aktiv.

Typisk hvis du putter udgiften i den rette kategori, vil du slet ikke have muligheden for at vælge aktiv til eller fra, da programmet selv ved, hvad der er et aktiv, og hvad der er en mindre anskaffelse.

Log in

Debitoor er nu SumUp!

Debitoor-applikationen er lukket ned, men hvis du leder efter et alt-i-én-faktureringsprogram, kan SumUp tilbyde alt, hvad du skal bruge. SumUp er mere end blot et faktureringsprogram. Vi tilbyder en række integrerede værktøjer, der hjælper dig med at drive din virksomhed nemt og effektivt. Begynd at strømline dine fakturaer, betalinger og regnskaber i dag!

Gå til SumUp