Ordbog
Debitoors Regnskabsordbog
Omkostninger

Omkostninger - Hvad er omkostninger?

Omkostninger er de udgifter, en virksomhed bruger på at producere en vare eller at yde en ydelse. Omkostninger kan blandt andet være materialer, løn, husleje, mm.

Debitoor regnskabsprogram gør det nemt for dig at holde styr på din virksomheds omkostninger på tværs af konti og kunder. Prøv Debitoor gratis i 7 dage.

Omkostninger betegner det beløb, en virksomhed bruger på at lave eller producere varer og ydelser. Omkostninger inkluderer dog ikke opskrivning for profit.

Omkostninger kan inddeles i to overordnede kategorier; kapacitetsomkostninger (også kendt som faste omkostninger) og variable omkostninger.

  • Kapacitetsomkostninger (også kaldt faste omkostninger) er vigtige at have med i sine overvejelser, når man opskriver prisen på varer eller ydelser. Faste omkostninger er forbundet med den daglige drift af virksomheden, og eksempler på kapacitetsomkostninger tæller løn til virksomhedens ansatte, husleje og virksomhedens inventar.

  • Variable omkostninger har den største finansielle påvirkning på en virksomhed, når det kommer til at producere og levere produkter eller ydelser. Variable omkostninger er det omvendte af kapacitetsomkostninger, forstået på den måde at variable omkostninger typiske svinger fra måned til måned afhængig af virksomhedens salg.

Fra en sælgers vinkel er omkostninger det beløb, som bliver brugt på at producere en vare eller et produkt. Hvis en producent skulle sælge sine produkter til produktionsprisen, ville omkostninger og indtægter udligne hinanden. Dette betyder, at sælgeren hverken taber eller tjener penge på salget.

Fra en købers vinkel kaldes produktets omkostning også pris. Pris er det beløb, som en køber betaler for en vare, og prisen inkluderer både produktionsomkostninger og opskrivning, som sælger tilføjer for at skabe profit på salget.

Hvordan planlægger man omkostninger?

Når man udvikler en ny businessplan, vil man ofte lave en vurdering af omkostninger. Denne vurdering bliver brugt til at vurdere, om udbyttet og indtægterne for en potentiel virksomhed vil dække mere end blot omkostningerne. Dette kaldes en cost-benefit analyse.

Hvis man undervurderer en virksomheds omkostninger, kan det lede til, at omkostningerne bliver for høje, når virksomheden er startet op. Dette kan lede til, at virksomheden taber penge, hvis ikke indtægter overstiger omkostninger. Derfor foretrækker man altid, at indtægter er højere end omkostninger.

Cost-benefit analyse

Inden din virksomhed søsætter et nyt projekt eller lancerer et nyt produkt, er det en god idé at beregne de tilhørende omkostninger. For at vurdere om projektet eller produktet vil generere overskud er det vigtigt, at omkostningerne bliver sammenlignet med de estimerede indtægter fra salg.

Kort sagt fratrækker man blot indtægter fra udgifter for at vurdere, om den nye varer eller produkt vil generere profit eller underskud.

Debitoor og omkostninger

Debitoor giver dig mulighed for at registrere dine udgifter og uploade dokumenter for at holde styr på din virksomheds omkostninger. Brug din smartphone til at tage et billede af en kvittering, imens du er på farten, og udfyld detaljerne senere - de overføres direkte til din Debitoor konto!

Log in

Debitoor er nu SumUp!

Debitoor-applikationen er lukket ned, men hvis du leder efter et alt-i-én-faktureringsprogram, kan SumUp tilbyde alt, hvad du skal bruge. SumUp er mere end blot et faktureringsprogram. Vi tilbyder en række integrerede værktøjer, der hjælper dig med at drive din virksomhed nemt og effektivt. Begynd at strømline dine fakturaer, betalinger og regnskaber i dag!

Gå til SumUp