Hos Debitoor har vi udviklet et regnskabsprogram, der egner sig særligt godt til små og mindre virksomheder. Det betyder også, at hvis du et par gange om året laver noget arbejde, som du skal fakturere for, kan du stadig bruge Debitoor uden, at du nødvendigvis skal have en registreret virksomhed.
Vores regnskabsprogram kan sagtens bruges af privatpersoner, der stadig laver en eller anden form for arbejde for andre, som de opkræver penge for. Det er altså muligt både at oprette udgifter, tilbud og fakturaer i programmet, uden at det kræver at man er registret med CVR nummer.
Denne artikel vil først give dig en forståelse af, hvornår man skal registrere sin virksomhed, og herefter tage dig med ind i, hvordan du kan bruge Debitoor i praksis.
Hvornår skal man registrere sin virksomhed?
Det er sådan, at man i Danmark ikke behøver at registrere sin virksomhed, hvis man blot omsætter for under 50.000 kr. over en 12-måneders periode. Det betyder, at hvis du sælger ydelser eller produkter for over 50.000 kr. årligt, så skal du registrere din virksomhed. Man skal her være opmærksom på, at de 50.000 kr. er eksl. moms, og at omsætningen ikke skal forveksles med overskuddet i en virksomhed.
Når man registrerer sin virksomhed, bliver man også tilmeldt moms. Det kan være svært at vide, hvornår man skal momsregistere sig, men der er også fordele ved at lade sig momsregistrere, hvis man har en omsætning på mindre end 50.000 kr. årligt.
Opdater dine virksomhedsoplysninger
Når du har oprettet en bruger hos Debitoor, anbefaler vi, at du udfylder dine virksomhedsoplysninger som det første. Det gør du ved at logge ind, klikke på 'Indstillinger' og så 'Virksomhed'. Det gælder også selvom, at du ikke ser dig selv som en virksomhed. I bund og grund er det for, at du har nedskrevet oplysningerne om dig som senere skal fremgå af fakturaer eller tilbud.
Du skal udfylde følgende oplysninger:
- Branche
- Virksomhedens navn/dit navn
- Adresse
- Fornavn
- Efternavn
- Telefon
- Hjemmeside
Du kan sagtens skrive, hvilken branche du arbejder inden for uden, at det betyder, at du har en registreret virksomhed. Navnet på virksomheden vil typisk bare være dit eget navn medmindre, at du har besluttet dig for andet. Det er vigtigt, at du indtaster alle de andre oplysninger på nær hjemmeside, da det er atypisk at have en hjemmeside, hvis omsætningen ligger på under 50.000 kr. Hvis du har en hjemmeside, kan du selvfølgelig gøre det alligevel.
Slå moms fra
Det der især er vigtigt i dine virksomhedsoplysninger er, at du slår moms fra på dine indtægter og udgifter. Da du netop ikke er en registreret virksomhed, har du heller ikke tilmeldt dig moms. Derfor skal momsen slås fra, da det kan skabe forvirring for dine kunder, hvis de modtager en faktura, hvor der fremgår moms uden, at de skal betale moms.
Ved afsnittet hvor du afmelder moms i Debitoor, vil der være et felt, hvor du skal skrive dit CVR-nummer. Det er selvsagt, at når du ikke har registreret din virksomhed, har du heller ikke noget CVR-nummer. Derfor skal du i stedet skrive dit CPR-nummer, som i stedet vil fungere som en form for identifikation.
Der er meget debat omkring, hvorvidt det er sikkert eller ej at skrive hele sit CPR-nummer, så derfor kan du nøjes med at undlade de sidste fire cifre, så nummeret blot er din fødselsdato.
Send et tilbud og en faktura
Du kommer sikkert ud for, at du skal sende et tilbud til en mulig kunde, eller sende en faktura til en af dine kunder. Det vil typisk være til virksomheder, at du skal sende en faktura, da de skal bruge dokumentationen for alle deres udgifter. Det kan også sagtens være, at privatkunder gerne vil have en faktura, men det er ikke alle, der synes, det er nødvendigt.
Tilbud kan du sende til både virksomheder og privatkunder, da begge parter formodentlig indsamler flere tilbud og sammenligner priser og betingelser, hvorefter en aftale indgås. Lige meget om det er et tilbud eller en faktura, kan du sagtens sende det på nogenlunde samme måde, som hvis du var en registreret virksomhed.
Sådan sender du et tilbud uden en registreret virksomhed
For at sende et tilbud skal du blot følge disse trin:
- Log ind på din Debitoor konto
- Klik på 'Ny' oppe i højre hjørne og vælg så 'Tilbud'
- Her udfylder du kundens informationer, og hvornår tilbuddet er gældende til.
- Derefter udfylder du varelinjerne, så kunden ved, hvad tilbuddet indeholder
- Når alt er udfyldt skal du klikke på 'Godkend' og så sende tilbuddet afsted ved at klikke på 'Send', hvor kundens e-mail udfyldes
Hvis tilbuddet accepteres, skal du bare klikke på 'Accepteret af kunde', hvor du efter kan konvertere tilbuddet til en faktura, som du kan sende direkte til kunden. Der vil ikke fremgå moms på tilbuddet så længe, at du har slået dette fra i dine virksomhedsoplysninger, som blev gennemgået længere oppe.
Sådan sender du en faktura uden en registreret virksomhed
Du kan stadig sende en faktura, selvom du intet CVR-nummer har. Hvis du skal sende en faktura, skal du gøre følgende:
- Log ind på din Debitoor konto
- Klik på 'Ny' oppe i højre hjørne og vælg her 'Faktura'
- Du skal nu udfylde din kundes informationer, forfaldsdato og fakturadato
- Udfyld alle varelinjerne og klik på 'Godkend', når alt er udfyldt
- Klik på send når fakturaen er klar, og send herefter fakturaen til kunden ved at indtaste kundens mail
Din indtægt er skattepligtig
Selvom du ikke er registreret virksomhed, vil alle dine indtægter stadig være skattepligtige. Det betyder, at du i din selvangivelse selv skal indtaste, hvor meget du har tjent (før skat). Det du skal skrive ind i din selvangivelse er altså det overskud, som din virksomhed har lavet.
For at sikre at du gør det rigtigt, kan det være en god ide at tage kontakt til SKAT, så de kan hjælpe dig i din specifikke situation. Du vil med garanti gerne undgå et skattesmæk, når foråret kommer.
Vælg en plan der passer til dine behov
Hos Debitoor har vi fire forskellige planer, der alle opfylder forskellige behov. Vi har selvfølgelig også tænkt over, at det ikke er alle virksomheder, der har brug for at sende flere tusinde fakturaer gennem året. Vores pakker er: X-small, Small, Medium og Large:
Inden du vælger en plan er det vigtige at tænke over, hvor mange fakturaer du skal sende årligt, om du vil kunne sende tilbud, om du selv vil kunne designe din egen faktura og meget mere. Vi har en oversigt over alle planerne, og hvad de hver især indeholder af funktioner, samt hvad prisen er.