Alle opslag

Sådan opretter du en enkeltmandsvirksomhed

Går du rundt med store drømme i maven, og vil du egentlig gerne være selvstændig og drive din egen virksomhed? Så kan en enkeltmandsvirksomhed være et godt sted at starte, hvis du ønsker at give din drøm et skud. I denne artikel kan du blive klogere på, hvordan du opretter en enkeltmandsvirksomhed trin for trin.

Et billede af en person der opretter en enkeltmandsvirksomhed

For at kunne oprette en enkeltmandsvirksomhed skal du først og fremmest have et NemId. Langt de fleste har allerede et NemId, men hvis du ikke har, så vil jeg råde dig til at skaffe et.

Start registrering af enkeltmandsvirksomhed på virk.dk

Med dit NemId ved hånden skal du gå ind på www.virk.dk. Det er på den hjemmeside, at du skal registrere din virksomhed, og det er også her, at du kan få et CVR-nummer. Virk.dk er derudover også den side, du skal gå til, hvis du skal indberette moms, lave ændringer i din virksomhed eller andre aktiviteter relateret til din virksomhed.

Når du er kommet ind på hjemmesiden, skal du klikke på det felt, der hedder start virksomhed. Efterfølgende vil du kunne se et billede, hvor du har muligheden for at klikke på start selvbetjening. Det er her, at dit NemId skal tages i brug, og du skal nu logge ind med NemId, som du normalt gør.

Når du er logget ind, skal du acceptere de betingelser, som der kommer op på skærmen og efter klikke på fortsæt. Du vil nu kunne se en lang liste over hvilke virksomhedstyper, du har at vælge imellem - her vælger du personligt ejet virksomhed, hvor du kan så vælge enkeltmandsvirksomhed.

Nu til registreringen af enkeltmandsvirksomhed

Du er nu nået dertil, hvor den officielle registrering af enkeltmandsvirksomhed begynder!

Det første du skal tage stilling er følgende:

Du skal beslutte, hvor meget du regner med, at din virksomhed skal omsætte for og moms

Du skal vælge, hvor meget du regner med, at din virksomhed skal omsætte for, og om hvorvidt du gerne vil momsregistreres eller ej. I det her eksempel går vi med, at vi gerne vil starte en enkeltmandsvirksomhed, der kommer til at omsætte for over 50.000 kr., og derfor vil vi gerne momsregistreres. Efter klikker man Næste.

Der skal herefter udfyldes informationer, der går under de her emner:

  • Fuldt ansvarlige deltagere
  • Stamdata
  • Overtagelse af virksomhed
  • Branche
  • Pligter
  • Adresser
  • Opsummering
  • Kvittering

Du starter blot for en ende af og udfylder oplysningerne, som du ønsker dem. Når det hele er afsluttes, vil du modtage en kvittering, og så vil du inden for de næste 24 timer blive godkendt som virksomhed. Du vil få en mail, når din virksomhed er godkendt.

Når du har oprettet en enkeltmandsvirksomhed

Lige så snart at du har modtaget en mail, hvor der står, at din enkeltmandsvirksomhed er oprettet, kan du gå i gang med at drive din virksomhed.

Noget af det du nu skal gøre er at bestille et NemId til din virksomhed men også at få oprettet en erhvervskonto i din bank. Derudover skal du have oprettet en digital postkasse til din virksomhed.

Noget af det vigtigste du skal i gang med, men som du måske ikke har arbejdet med før er bogføring og fakturering. Det er vigtigt at komme godt fra start med et online regnskabsprogram, da vi hos Debitoor mener, at al bogføring og fakturering bliver nemmere med et online regnskabsprogram.

Debitoors regnskabsprogram er et program, der er lavet specielt til små og mellemstore virksomheder, og det passer perfekt til de behov de fleste enkeltmandsvirksomheder har. Med Debitoor kan du alt lige fra opretter udgifter, til sende fakturaer til at holde styr på momsen - alt du skal bruge, når du skal bogføre og fakturere.

Amalie
Skrevet af
den 12. maj 2021