Start 2021 med en udvidet 30-dages prøveperiode af Debitoor faktureringsprogram

Amalie

Amalie

Amalie er vores dansktalenede copywriter, som arbejder med det danske marked. Derudover hjælper hun også de danske kunder, når de har spørgsmål.

Amalie

Hvad er forskellen på et tilbud og et estimat?

Alt efter hvilken branche du arbejder i, har du sikkert oplevet, at en potentiel kunde ønskede at få en ide om, hvad dit stykke arbejde ville koste dem. I sådan et tilfælde bør du enten give kunden et tilbud eller et estimat.

Et billede af et tilbud eller et estimat

Et tilbud og et estimat kan for nogle være hips som haps, men det er dog ikke tilfældet. De bruges i forskellige situationer, og der er både fordele og ulemper ved begge dele.

Det er derfor vigtigt, at du er helt sikker på, om du skal give din kunde eller et estimat. Har du ikke helt styr på det, kan det ende med at give dig problemer med dine kunder, dine priser og andre ting.

Amalie

Nyt i Debitoor: Hvordan håndterer du omvendt betalingspligt efter Brexit?

Som du nok ved, har Storbritannien forladt EU den 1. januar 2021. Derfor har vi været nødt til at lave nogle ændringer i Debitoor, der omfatter dig, der har en virksomhed i EU, og som handler med leverandører/kunder fra Storbritannien.

Et billede af hvordan man håndterer omvendt betalingspligt efter Brexit

Vi har før skrevet om, hvad en‘no-deal Brexit’ aftale vil betyde for din virksomhed. Dog vil denne artikel forklare, hvordan momsregistrerede EU virksomheder skal håndtere omvendt betalingspligt på fakturaer og udgifter, der kommer fra kunder og leverandører fra Storbritannien i det kommende år.

Amalie

2020 slutter - her er hvad Debitoor har brugt 2020 på

2020 har været hård og lang. Vi er nok alle enige om, at året skal slutte, for at vi forhåbentlig kan vende tilbage, til vores hverdag som vi kender den, i 2021.

Et billede af 2020 der slutter i Debitoor

Vi har haft travlt i Debitoor med at forbedre brugen af programmet for alle vores kunder. Det vil vi gerne fejre med et tilbageblik på 2020, så vi sammen kan glæde os over alle de nye forbedringer!

2020 har også haft en påvirkning på, hvordan vi arbejder på hos Debitoor, og ligesom så mange andre har vi arbejdet hjemmefra. Heldigvis består Debitoor af en masse mennesker, der klarer enhver udfordring, og derfor har vi kunne implementere en lang række ny ændringer!

Amalie

Gør dine fakturaer klar til 2021

2020 har været et langt år, som mange ønsker snart skal slutte. Heldigvis er der ikke længe til en ny begyndelse, og der skal også ske en ny begyndelse for din fakturering.

Gør dine fakturaer klar til 2021 med nye fakturanumre

Det er nemlig sådan, at du skal ændre dine fakturanumre, således at de ikke gentager sig år efter år.

I denne artikel vil du blive klogere på, hvorfor du skal ændre dine fakturanumre, men også hvordan du gør det i Debitoor faktureringsprogram.

Amalie

Sådan håndterer du kapitalindskud i Debitoor

Det at drive en forretning kræver en del arbejde, og for størstedelen kræver det også en stor økonomisk forpligtelse. De penge der kan drive en virksomhed fremaf kommer ofte fra egne lommer.

Et billede af en der bogfører kapitalindskud i Debitoor Regnskabsprogram

Som selvstændig skal du have styr på alle aspekter af din og din virksomheds økonomi, og særligt når du indskyder kapital i din virksomhed. I denne artikel vil du lære, hvordan du bogfører kapitalindskud i Debitoor Regnskabsprogram på den helt rigtige måde.

Amalie

Hvad vil en 'no deal Brexit' betyde for EU-virksomheder?

Det nye år nærmer sig med hastige skridt, og indtil videre er der ikke indgået en aftale mellem EU og Storbritannien. Hvis der ikke er indgået en aftale ved årsskiftet, så vil Storbritannien forlade EU den 1. januar 2021.

Et billede af Storbritannien der forlader EU efter hårdt brexit

Vi har før skrevet en artikel om, hvordan Brexit kan få konsekvenser for Danmark tilbage i februar, men i denne artikel vil jeg forklare, hvad det betyder for EU virksomheder i forhold til UK kunder, import, eksport og moms.

Amalie

Hvorfor din basisvaluta i Debitoor ikke kan ændres

Som du måske allerede har lagt mærke til, så har din Debitoor konto én primær valuta - og det er denne valuta, som du ikke kan ændre Denne artikel forklarer præcis hvorfor, at Debitoor fungerer på den måde, og hvorfor denne valuta påvirker både din fakturering og dine udgifter.

Et billede af basisvalutaen i Debitoor Regnskabsprogram

Amalie

Hvornår skal man sende en rykker?

Det er desværre hverdag for mange virksomheder, at deres kunder ikke betaler til tiden. Det er ofte til irritation for virksomheden, der også har deres egne deadlines for betaling af regninger til leverandører og lignende. For at få betalingen når fristen er overskredet, må man ty til rykkeren!

En virksomhed der sender en rykker i Debitoor

En rykker er en skriftlig påmindelse til en kunde om, at kunden ikke har betalt sin faktura til tiden. Hvis kunden overskrider betalingsfristen, er en rykker virksomhedens måde at få betaling for den ubetalte regning.

Amalie

Hvornår skal man lave en kreditnota?

Du har nok oplevet det før: du har sendt en faktura til en kunde, men du opdager, at fakturaen indeholder en eller flere fejl. Fejlen skal rettes op på så hurtigt som muligt, inden at det giver problemer hos kunden og i regnskabet.

En faktura der skal rettes med en kreditnota

Heldigvis er det muligt at rette op på sådan en fejl, der jo kan ske for alle. Næste skridt mod at udbedre fejlen i fakturaen er at sende en kreditnota til kunden.

Amalie

Opret dine varer og ydelser i Debitoor

Fakturering fylder meget i hverdagen for små virksomheder, og for nogen kan det være en tidskrævende proces. Debitoor Faktureringsprogram er lavet til små virksomheder, der ønsker at kunne fakturere og bogføre på en nem og brugervenlig måde. Første skridt mod en god faktureringsproces er at oprette virksomhedens varer og ydelser i Debitoor.

Et billede af en bruger af Debitoor der opretter en vare i Debitoor faktureringsprogram

Oftest sælger virksomheder mere eller mindre de samme varer og ydelser, og der vil derfor altid være produkter, der går igen på de fleste fakturaer. Netop derfor kan det være en fordel af oprette et varekartotek, så alle de varer og ydelser kan findes ét sted.

Amalie

Nyt i Debitoor: Benyt filtre og arkiver dine tilbud

Det vælter ind med forbedringer i disse uger! I sidste uge kunne vi give den gode nyhed om, at vores udviklere har givet vores mobilapp et nyt og lækkert design. Nu har vi forbedret web appen, hvor du finder alle dine tilbud, så det kommer til at ligne det, du kender fra siden med fakturaer. Måske har du allerede lagt mærke til ændringerne, eller måske har du ikke? Lige meget hvad gennemgår vi ændringerne i denne artikel, så du kan få mest ud af dit online faktureringsprogram.

Et billede af den nye oversigt med tilbud i Debitoors regnskabsprogram

Amalie

Nyt design i Debitoors App

I sidste uge udgav vi en ny opdatering til vores Debitoor App. Opdateringen indeholder en af vores hidtil største ændringer i design, og den her gang har vi givet den en ekstra skalle. Ved hver opdatering stræber vi efter at lave en app, der er mere brugervenlig, attraktiv og ikke mindst intuitiv.

Et billede af det nye design i Debitoors app

Vores team, der består af en række UX-designere og udviklere, har arbejdet utrolig hårdt det sidste stykke tid for at have den nye opdatering klar til efteråret. Og nu er den her! Ændringerne er en del af det store mål om at udvikle en app, der skal kunne bruges til både fakturering og bogføring.

For at lære mere om de ideer, og den motivation, der ligger bag opdateringen, har vi taget en snak med vores UX Lead og Chef Designer Hugo Corzo. Han har givet os detaljer om opdateringen, og fortalt os hvilke nye detaljer der er at finde i appen. Lad os tage et kig på det nyeste appen, der er tilgængelig på både iPhone og Android, har at tilbyde.

Amalie

Hvordan laver man regnskab i et regnskabsprogram?

Langt de fleste virksomhedsejere vælger at lave deres regnskab i et regnskabsprogram. Men hvordan foregår det egentlig? Lær meget mere om hvordan man laver sit regnskab i et regnskabsprogram i denne blogpost.

Et billede af regnskab i et regnskabsprogram

Først vil vi lige fastslå, hvad et regnskab er, men også hvad et regnskabsprogram er.

Amalie

Hvor kan man se virksomheders regnskab?

Der kan være mange grunde til, at man har en interesse i at se andre virksomheders regnskab. Lige meget hvad grunden er, kan det være rart at vide, hvor man kan finde regnskabet henne. Bliv klogere ved at læse med her!

Et billede af en der finder regnskaber på Erhvervsstyrelsens hjemmeside

Det er muligt at finde virksomheders regnskab på Erhvervsstyrelsens hjemmeside, hvor du skal logge ind med dit NemId. Erhvervsstyrelsen er dog ikke det eneste sted, hvor du kan finde frem til regnskaberne, men det er den hjemmeside, der er mest udbredt.

Amalie

Lær at forstå et regnskab

For mange kan regnskab virke som en by i Rusland, men som virksomhedsejer er det særligt vigtigt, at man ved hvordan et regnskab skal læses og forstås. Vi har skrevet denne blogpost, så du kan blive klogere på regnskab, og hvordan det fungerer.

Et billede af en der skal lære og forstå et regnskab

Før vi går i gang med, hvordan regnskabet skal forstås, er det en god ide, hvis vi lige får styr på, hvad et regnskab er. Efterfølgende vil vi se på, hvordan man forstår de forskellige elementer i regnskabet.

Amalie

Rediger emailskabeloner i Debitoor

For mange flyver der utallige mails ind og ud hver dag, og det er ikke altid, at man tænker over tonen eller formuleringen. Dog har undersøgelser vist, at god og direkte kommunikation er alfa omega for virksomheder. Bliv klogere på hvordan du kan tilpasse email skabelonerne i Debitoor.

Et billede af en mail der sendes fra Debitoor

Hvis du allerede er bruger af Debitoor, ved du, at man nemt og hurtigt kan sende en faktura, et tilbud eller andre dokumenter direkte fra Debitoor til kundens indbakke.

Derfor har du måske også lagt mærke til, at man kan skrive en mail, der bliver sendt sammen med det pågældende dokument. Du kan med andre ord ændre den brødtekst som følger med, men også selve emnefeltet. Det ser eksempelvis sådan ud, hvis du vil sende en faktura...

Amalie

Kan en proformafaktura bruges til at få betaling?

Som virksomhedsejer er der utrolig mange ting, som man skal have styr på. Fakturering og betaling af fakturaer er en verden for sig, der er yderst vigtig at forstå. Der er forskel på en faktura og en proformafaktura, og jeg vil i den her artikel give dig svar på, hvad en proformafaktura er, hvordan de adskiller sig fra en almindelig faktura, og om man kan modtage betaling for en proformafaktura.

Et billede af en faktura og en proformafaktura

Amalie

Udfyld selvangivelsen inden 1. september

Vi er nu nået på den anden side af sommerferien, hvilket også betyder at fristen for at udfylde selvangivelsen for det foregående år nærmer sig. Denne blogpost er en venlig påmindelse, men også en guide til hvordan du bærer dig ad med at gøre det.

Et billede af fristen for selvangivelse

Normalvis ligger fristen altid den 1. juli, men grundet coronavirussen har Regeringen udskudt fristen, så den nye frist er 1.september 2020. Før vi kommer til hvor, og hvordan du udfylder selvangivelsen, skal vi først have fastslået, hvad en selvangivelse er, men også hvad en forskudsopgørelse og årsopgørelse er, da de alle tre spiller en rolle.

  • Årsopgørelse: En årsopgørelse er en oversigt over, hvad man har betalt af skat det foregående år. Det er her, man ser, om man skal have penge tilbage i skat eller ej
Amalie

Hvad gør du, hvis en kunde beder om rabat?

Alle sætter pris på en god pris, og mange kan godt lide at prutte om prisen. Som virksomhedsejer kan det være svært at forstå, hvorfor man bør opkræve et mindre beløb, da man jo så tjener mindre. I denne blogpost kan du finde ideer til de forskellige typer af rabat, du kan tilbyde dine kunder.

Et billede af kunder der beder om rabat

Det sker nok ofte, at du som ejer af en virksomhed bliver spurgt: "Kan du give mig en bedre pris?" eller "Er det her den bedste pris, du kan give mig?". I så fald kan det være, at du allerede har en rabatstrategi, men jeg vil nu forklare de forskellige muligheder, du kan tilbyde dine kunder.

Amalie

Nyt i Debitoor: Kreditnotaer får egen placering og uafhængigt fakturanummer

Vi har udgivet en spændende opdatering til vores faktureringsprogram, som skal gøre livet nemmere for små selvstændige. Nu finder du 'Kreditnotaer' som en selvstændig fane under 'Fakturaer', og derudover har kreditnotaer nu fået deres eget uafhængige fakturanummer. Det har aldrig været nemmere at oprette en kreditnota i Debitoor.

Et billede af en kreditnota

Denne nye funktion giver dig mulighed for at samle alle dine kreditnotaer på ét sted og helt automatisk matche dine kreditnotaer med fakturaer. Derudover kan du matche en betaling for en faktura med dine banktransaktioner.

Amalie

Tilføj ekstra informationer på fakturaen

I mange tilfælde kan det være smart, hvis man tilføjer ekstra informationer på fakturaen. De ekstra informationer skal gavne kunden og dig selv og altså ikke skabe forvirring og fjerne fokus fra fakturaens vigtigste informationer.

Hvis du er bruger af Debitoor, er det ekstra nemt at få tilføjet informationer på fakturaen. Det er så hurtigt, at det kun tager få klik at gøre - og dette gælder også, hvis du er bruger af vores mobil app til Android eller iPhone.

Et billede af ekstra informationer på fakturaen

Der er altid krav til, hvad en faktura skal indeholde, men der er også mulighed for selv at tilføje yderligere oplysninger. Kravene til en faktura spænder lige fra et lovgyldigt fakturanummer til informationer på køber og sælger.

Amalie

Bør jeg skrive mine bankoplysninger på min faktura?

Når en faktura skal skrives, er det vigtigt at være opmærksom på, hvad fakturaen skal indeholde. Der er elementer, der skal fremgå af en faktura, men skal du også skrive dine bankoplysninger på?

Et billede af en faktura med bankoplysninger

Denne artikel vil give dig svar på, om det er nødvendigt at have bankoplysningerne på fakturaen, men også hvorfor det kan være en god ide.

Amalie

Nyt i Debitoor: Eksporter data findes et andet sted nu

Måske kommer dette ikke som en nyhed for dig, men det kan være, at der er andre, der ikke har lagt mærke til forandringen. Der hvor dataen fra Debitoor kan eksporteres har ændret plads i programmet.

Et billede af en mand der eksporterer data fra Debitoor regnskabsprogram

Du undrer dig måske over, hvorfor vi har valgt at lave en lille og umiddelbart utydelig forandring? Grunden er den samme, som da vi tidligere på året ændrede designet i Debitoor: Vi vil gøre Debitoor mere brugervenligt for dig, så du kan bruge tiden på det, der betyder noget!

Derudover så har vi løbende modtaget henvendelser fra vores brugere, der har spurgt til, hvordan de kan eksportere ting fra Debitoor. Det var en lille øjenåbner, for vores ønske er, at Debitoor skal være nemt at navigere rundt i - og så måtte vi jo give eksport af data en ny plads i programmet.

Amalie

Hvordan laver man et tilbud på engelsk?

Det er ikke sikkert, at du kun har danske kunder, eller har kunder der taler dansk. Hvis begge parter skal kunne forstå tilbuddet, kan det være nemmest at skrive tilbuddet på engelsk.

Et billede af et tilbud på engelsk

Der er en stor fordel at skrive et tilbud på det sprog, som kunden bedst behersker, eller et som i kan være fælles om. Denne artikel er til dig, der ikke ved, hvordan du skal skrive et tilbud på engelsk, og til dig der er bruger af Debitoor.

Det er nemlig sådan, at hvis du bruger Debitoor til at føre regnskab, kan du nemt og hurtigt sende et tilbud på engelsk, men mere om det senere.

Amalie

Sådan undgår du de mest hyppige faktureringsfejl

Fakturaer er alfa omega, det da det fakturaens opgave at opkræve de beløb, der skal betales. Det er derfor vigtigt, at der er styr på fakturaen fra start til slut, så den fakturerede kunde sidder tilbage med et godt indtryk.

Et billede af de mest hyppige fejl

Ved at bruge et ordentligt faktureringsprogram er du allerede kommet langt imod at eliminere de fejl, der opstår oftest i forbindelse med fakturering. Et faktureringsprogram kan desværre ikke hjælpe med det hele, men vi vil nu give dig et indblik i, hvilke fejl du kan og bør undgå.

Amalie

De forskellige typer faktureringsprogrammer

Et faktureringsprogram er ikke bare et faktureringsprogram, selvom at det godt kan virke sådan. Der findes flere forskellige faktureringsprogrammer, som alle opfylder nogle forskellige behov. Vi har i denne artikel, samlet de typer faktureringsprogrammer der er, så du kan vælge det rigtige til din virksomhed.

Der er mange faktureringsprogrammer

Faktureringsprogrammer gør det nemmere at sende og lave fakturaer, tilbud, følgesedler og andre vigtige dokumenter. Dog er der flere og flere faktureringsprogrammer, der også gør det muligt at holde styr på udgifter og indtægter samt se regnskabsrapporter.

Nogle faktureringsprogrammer installeres på en enkelt enhed, eksempelvis en computer, hvor at andre faktureringsprogrammer ligger i skyen, hvilket gør det muligt at tilgå programmet fra flere enheder. Der er fordele og ulemper ved de fleste faktureringsprogrammer, og derfor vil vi nu gå igennem dem.

Amalie

Sådan får du en investor

Det kan være frustrerende, hvis du driver en virksomhed, der har gode tal, men som blot mangler det sidste spark før, at virksomheden virkelig kan tage fart. Du har brug for en investor, men er ikke sikker på, hvordan du får en.

En dame der fremlægger foran en investor

Der er så mange iværksættere, der rigtig gerne vil igennem nåleøjet og modtage en stor investering fra de helt store investorer. Vejen dertil er dog ikke helt nem, men vi har samlet alt, du bør vide, når du skal søge om kapital fra en investor. Hvis du har set DR's program 'Løvens Hule', ved du udmærket, hvor mange krav der stilles til en virksomhed, der gerne vil modtage en investering.

Før du går i gang på jagten efter en investor, er det vigtigt, at dig og din virksomhed er klar til det. Det fleste investerer først i en virksomhed, hvis den virksomhed har været i gang i et stykke tid, og altså ikke en nyopstartet virksomhed. Hvis virksomheden er nogenlunde veletableret kan jagten begynde!

Amalie

Hold et godt videomøde

Det kan umiddelbart lyde simpelt at afholde et videomøde med kunder eller leverandører, og nogle tror måske, at det bare er at åbne computeren, tænde for kameraet og starte med at snakke. Det er det i bund og grund også, men der er en række ting, man kan gøre for at forbedre mødet både før og under mødet.

Et billede af en kvinde der holder et godt videomøde

Hvis der er noget, vi har lært under coronatiden, så er det, at rigtig mange ting kan klares over et videomøde. For nogle virksomheder har videomøder længe præget dagsordenen, men for andre var det et helt nyt felt, de har skulle lære at kende.

Vi har samlet de bedste råd til dig, der ikke ved så meget om videomøder og gerne vil have lidt hjælp, men også til dig der bare gerne vil lære mere!

Amalie

Hvilket skattekort skal man bruge som selvstændig?

Som selvstændig erhvervsdrivende er der mange ting, der skal holdes styr på, og en af de ting er, hvordan man betaler den korrekte skat. For at finde hoved og hale i det med skattekort, har vi skrevet denne artikel, der gør dig klogere på, hvilket skattekort du skal bruge som selvstændig.

En dame der er i tvivl om hvilket skattekort hun skal bruge som selvstændig

I Danmark har vi tre forskellige skattekort, der tilsammen udgør det samlede skattekort. De tre skattekort er: frikort, hovedkort og bikort. Hver af kortene bruges i forskellige situationer, og det er vigtigt, at man har styr på, hvornår det ene kort bruges frem for det andet.

Mange af vores brugere arbejder fuldtid som selvstændig, imens at andre har et andet job ved siden af. Derfor vil vi i denne artikel skelne mellem to typer selvstændige...

Amalie

Hvad er reglerne for rykkergebyr?

Det er desværre ikke altid, at kunder betaler til tiden, og derfor kan det være nødvendigt at sende en rykker. Man har som virksomhed mulighed for at tilskrive et rykkergebyr, men der er visse regler, man skal overholde. Vi guider dig igennem reglerne, og hvordan du kan tilskrive rykkergebyrer i Debitoor.

Billede af en faktura der skal have en rykker med et rykkergebyr

Virksomheder kan ikke selv bestemme, hvor meget rykkergebyret er på, da det afhænger af, om virksomheden er privat eller offentlig ejet. I artiklen vil vi kun have fokus på private virksomheder. Vi vil først komme ind på, hvornår man må sende en rykker, hvor meget rykkergebyret må være på, og sidst hvordan man sender en rykker i Debitoor.

Amalie

Interview med Debitoor brugeren Neus

Det vi elsker allermest er at tale med vores brugere, der hver dag arbejder som selvstændige. Alle vores brugere har hver især en historie, der har ført dem til der, hvor de er i dag. En af de historier vi er blevet klogere på, er Neus Casanova Luna's historie, der slog sine rødder i Spanien og som siden hen har ført hende til Danmark.

Billede af Neus taget af Irene Martez Luna © Copyright Irene Martinez Luna

Neus er ikke født i Danmark, hvilket hendes navn måske afslører, og hun arbejder som oversætter og mestrer derfor både det spanske og det danske sprog. Hun oversætter tekster for danske og spanske forlag, danske oversættelsesbureauer og ikke mindst oversætter hun for det offentlige Danmark.

Vi har været så heldige at få et indblik i, hvad der har ført Neus til der, hvor hun er i dag, hvilke udfordringer hun støder på, og hvad hun finder mest interessant ved hendes job. Selvfølgelig har vi også spurgt hende om, hvad hun synes om brugen af Debitoor.

Amalie

Brug Debitoor uden en registreret virksomhed

Hos Debitoor har vi udviklet et regnskabsprogram, der egner sig særligt godt til små og mindre virksomheder. Det betyder også, at hvis du et par gange om året laver noget arbejde, som du skal fakturere for, kan du stadig bruge Debitoor uden, at du nødvendigvis skal have en registreret virksomhed.

Brug Debitoor uden at have en registreret virksomhed

Vores regnskabsprogram kan sagtens bruges af privatpersoner, der stadig laver en eller anden form for arbejde for andre, som de opkræver penge for. Det er altså muligt både at oprette udgifter, tilbud og fakturaer i programmet, uden at det kræver at man er registret med CVR nummer.

Denne artikel vil først give dig en forståelse af, hvornår man skal registrere sin virksomhed, og herefter tage dig med ind i, hvordan du kan bruge Debitoor i praksis.

Amalie

Hvordan starter man en webshop?

Hvis du går med tankerne om at starte din egen webshop, men er i tvivl om, hvordan du skal gribe opgaven an, så er denne artikel noget for dig. Vi vil guide dig igennem de vigtigste ting, du skal tage stilling til - lige fra start til slut.

Et billede af en kvinde der laver en webshop

Amalie

Fakturering for blikkenslagere

Det er ikke altid, at man som virksomhedsejer er lige så tryg ved at ordne regnskab, som man er ved at reparere rør. Heldigvis har Debitoor udarbejdet et faktureringsprogram, der er nemt at bruge for blikkenslagere, uden at det tager for meget tid.

Billede af en faktura der bliver sendt af en blikkenslager

I denne artikel har vi samlet alle de fordele, der er ved at bruge et online faktureringsprogram som Debitoor, når man arbejder som blikkenslager.

Amalie

Dit Debitoor-team arbejder også hjemmefra

I de her dage er der rigtig mange danskere, der arbejder hjemmefra. Det gælder også os i Debitoor, hvor de fleste af os har taget computer, tastatur og mus under armen og opsat vores eget hjemmekontor.

Billede af en dame der arbejder hjemmefra

Det kan være svært at arbejde hjemmefra, hvis man ikke har den store erfaring med det. I sidste uge skrev vi en guide om, hvordan man bedst kan arbejde hjemmefra, og nu kan vi give dig endnu flere tips og tricks.

Vi har nu samlet et udpluk af vores Debitoor-team, der viser dig deres eget hjemmekontor og samtidig giver dig et tip med på vejen, så din hjemmearbejdsdag kan blive bedre fremover. Tag godt imod dem!

Amalie

Hjælpepakke til små virksomheder som følge af coronavirussen

Opdateret d. 9. juni 2020: Den 18. marts 2020 kom den danske regering med en hjælpepakke, der bl.a. skal hjælpe små virksomheder og selvstændige. Hjælpepakken kommer på baggrund af den nedlukning som Danmark er i gang med, og har som formål at mindske det økonomiske tab hos landets virksomheder.

Et billede af virksomheder der bliver hjulpet af den nye hjælpepakke

Regering har valgt at give små og mellemstore virksomheder i alt 40 mia. kr. som kommer til at dække over to områder: hjælp til at dække tabt omsætning og hjælp til at betale faste udgifter som eksempelvis husleje.

Det er på nuværende tidspunkt muligt at få kompensation helt frem til den 9. juli 2020.

Amalie

Nyt design i Debitoor: mørk funktionsoversigt

Vi har et mål om hele tiden at forbedre programmet på baggrund af den feedback, vi får fra vores brugere, og de behov de ønsker at få opfyldt. Derfor er vi spændte på at dele den nyeste design opdatering i Debitoor: vi har lavet en ny mørk baggrund for funktionsoversigten i venstre side.

Billede af funktionsoversigten i et nyt og mørkt design

Ændringen påvirker ikke, hvordan menuen fungerer, eller hvilke funktioner du har adgang til. Det er ren og skær en æstetisk opdatering, som vores designere har brugt tid på at udvikle og teste.

Lad os tage et nærmere kig på ændringen, og hvordan den spiller sammen med nogle af de andre opdateringer, der er kommet over i dit regnskabsprogram over den seneste tid.

Amalie

5 gode råd til brugen af Debitoor

Der er mange måder hvorpå, at regnskab og fakturering kan blive nemmere og spare dig for en masse tid. Vi har samlet de fem absolut bedste råd i denne artikel, så du kan blive endnu mere effektiv til bogføring og fakturering, når du bruger Debitoor.

Billede af 5 råd som forbedrer brugen af Debitoor

Alle fem råd hjælper dig til at få mest muligt ud af Debitoor, så du samtidig får mere tid til at udvikle og drive din virksomhed.

Amalie

5 mest stillede spørgsmål om Debitoor

I Debitoors kundeservice modtager vi en lang række forskellige spørgsmål, som vi vil med glæde vil hjælpe med at besvare. Nogle spørgsmål er vi ikke blevet stillet før, men der er også nogle spørgsmål, der altid kommer igen.

Billede af de 5 mest stillede spørgsmål om Debitoor

Vi har samlet de 5 mest stillede spørgsmål hos Debitoor, så du forhåbentlig kan blive klogere på Debitoor.

Amalie

Opret dine kunder i Debitoor

For at gøre fakturering væsentlig nemmere for små virksomheder, har selvstændige mulighed for at oprette og gemme deres kunder i programmet. På den måde kan en faktura blive skrevet endnu hurtigere end før.

Billede af en virksomhed der opretter en kunde i Debitoor Regnskabsprogram

Hver gang en faktura skal laves, er det vigtigt, at alle kundens informationer er angivet. Dette gælder bl.a. kundens navn, adresse, email, telefonnummer og eventuelle CVR-nummer. Hvis alle disse informationer allerede er indtastet, slipper virksomheden for at gøre det, når fakturaen oprettes og sendes afsted.

Amalie

Opret dine leverandører i Debitoor

De fleste virksomheder har en lang række forskellige leverandører, der hver især leverer noget vigtigt til virksomheden. Der er ofte mange leverandører at holde styr på, hvilket det derfor er en god ide at samle alle informationerne på leverandørerne ét sted.

En bruger der er i gang med at oprette en leverandør i Debitoor

I Debitoor har brugerne mulighed for at oprette alle deres leverandører i systemet. Ved at samle det bliver oplysningerne ikke væk, og fremover skal informationerne ikke genindtastes hver gang, at en ny udgift skal oprettes.

Amalie

Brexit konsekvenser for Danmark

I denne artikel kan virksomheder blive klogere på, hvad næste skridt for Brexit er, og hvordan man bør forholde sig til de ændringer, der kommer i fremtiden.

Billede af London oppefra som er med i Brexit

Den 31. januar kl. 23.00, lokal britisk tid, forlod Storbritannien EU. Tilbage i 2016 stemte den britiske befolkning 'ja' til at forlade EU, og Storbritannien meldte officielt deres exit den 29. marts 2017.

Amalie

Aktiv eller udgift?

Når man driver en virksomhed, er udarbejdelsen af regnskab en stor del af det. Udover man sørger for virksomhedens drift, er det også nødvendigt at have styr på den økonomiske del. Herunder er det vigtigt at vide, hvornår en omkostning er en udgift eller et aktiv.

Et billede af en revisor der bogfører udgifter og aktiver

Læs artiklen hvis du vil blive klogere på udgifter og aktiver, og hvordan de hver især skal bogføres. Til slut vil der være en guide til, hvordan en udgift, og et aktiv, skal bogføres i Debitoor.

Amalie

Lav et godt tilbud

Et tilbud kan være altafgørende for, om en handel kommer i hus eller ej. Det er derfor vigtigt, at selvstændige ved, hvordan man laver et tilbud.

Et billede af et tilbud fra Debitoor

I denne artikel vil du blive klogere på, hvordan et tilbud skal laves, og hvilke overvejelser man er nødt til at gøre sig.

Amalie

Momsregistrering hvornår?

I Danmark har vi specifikke retningslinjer for, hvornår en virksomhed skal lade sig momsregistreres.

Dame der taler i telefon og overvejer om hun skal momsregistreres eller ej

Reglerne er simple:

  1. Hvis en virksomhed har en omsætning på over 50.000 kr. over en 12-måneders periode skal virksomheden momsregistreres
Amalie

Hvordan får jeg et CVR-nummer?

CVR-nummer er en forkortelse for Det Centrale Virksomhedsregister, hvor alle danske registrerede virksomheder kan findes. Hvis en virksomhed omsætter for mere end 50.000 kr. skal virksomheden have et CVR-nummer. Omsættes der for mindre, er det valgfrit.

Det er forholdsvist nemt at få et CVR-nummer i Danmark, og på nuværende tidspunkt er der mere end 290.000 registrerede virksomheder. Ud af dem er hele 35% enkeltmandsvirksomheder, men også virksomhedsformen anpartsselskaber er populært blandt de danske iværksættere.

Billede af en computer hvor en er ved at få et CVR-nummer

Amalie

Hvad kan trækkes fra i julen?

Juletiden er over os, og i den forbindelse holder mange virksomheder julefrokoster, og de ansatte får som regel en julegave. Inden for det område, er der nogle grænser, virksomheden skal overholde. I nogle tilfælde er julefrokoster og julegaver endda fradragsberettiget.

Et billede af noget fra jul

Amalie

Hvad betyder den nye ferielov for virksomheder?

Danmark har længe haft en ferielov, der bygger på forskudt ferie, men den 1. september 2019 blev der vedtaget en ny ferielov. Den 1. september 2020 vil den nye ferielov træde i kraft, men allerede nu er der ændringer.

Billede af en selvstændig der holder ferie og overholder den nye ferielov

Grunden til at den nye regering lavede en ny ferielov var bl.a. for at give bedre vilkår for nyansatte. Med den gamle ferielov kunne der gå op til 16 måneder, før nyansatte kunne få betalt ferie.

Amalie

Gør dine fakturaer klar til 2020

2020 er lige om hjørnet, og et forhåbentlig godt 2019 er ved at ende. Med et nyt år følger også nye vaner og nye drømme om fremtiden. Som iværksætter er det vigtigt hele tiden at have målet for øje, og lave tiltag, der bringer en tættere på målet.

Debitoor foreslår at fakturanummeret bliver ændret i 2020

En af de ting virksomheder kan gøre, når de træder ind i det nye år er at ændre deres fakturanumre. Det lyder meget simpelt, og det er det også. Det er et lille tiltag, der faktisk kan få stor indflydelse på den måde, virksomheden bogfører i fremtid.

Virksomheder kan ændre måden, hvorpå fakturanummeret skrives.

Amalie

Hvad blev der lavet af forbedringer i Debitoor i 2019?

I løbet af år 2019 er der sket en del i udviklingen af Debitoor Regnskabsprogram. Vi har foretaget ændringer, der gerne skulle gøre livet nemmere for alle de seje selvstændige, vi har som kunder.

Billede af Debitoor program på en computer og en iPhone 8 med det nye design

Forbedringerne har været mange, og det kan måske være svært at huske et helt års udvikling, og derfor har vi skrevet denne artikel til dig.

We value your privacy

Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.