Amalie

Amalie

Amalie er vores dansktalenede copywriter, som arbejder med det danske marked. Derudover hjælper hun også de danske kunder, når de har spørgsmål.

Amalie

Nyt i Debitoor: Kreditnotaer får egen placering og uafhængigt fakturanummer

Vi har udgivet en spændende opdatering til vores faktureringsprogram, som skal gøre livet nemmere for små selvstændige. Nu finder du 'Kreditnotaer' som en selvstændig fane under 'Fakturaer', og derudover har kreditnotaer nu fået deres eget uafhængige fakturanummer. Det har aldrig været nemmere at oprette en kreditnota i Debitoor.

Et billede af en kreditnota

Denne nye funktion giver dig mulighed for at samle alle dine kreditnotaer på ét sted og helt automatisk matche dine kreditnotaer med fakturaer. Derudover kan du matche en betaling for en faktura med dine banktransaktioner.

Amalie

Tilføj ekstra informationer på fakturaen

I mange tilfælde kan det være smart, hvis man tilføjer ekstra informationer på fakturaen. De ekstra informationer skal gavne kunden og dig selv og altså ikke skabe forvirring og fjerne fokus fra fakturaens vigtigste informationer.

Hvis du er bruger af Debitoor, er det ekstra nemt at få tilføjet informationer på fakturaen. Det er så hurtigt, at det kun tager få klik at gøre - og dette gælder også, hvis du er bruger af vores mobil app til Android eller iPhone.

Et billede af ekstra informationer på fakturaen

Der er altid krav til, hvad en faktura skal indeholde, men der er også mulighed for selv at tilføje yderligere oplysninger. Kravene til en faktura spænder lige fra et lovgyldigt fakturanummer til informationer på køber og sælger.

Amalie

Bør jeg skrive mine bankoplysninger på min faktura?

Når en faktura skal skrives, er det vigtigt at være opmærksom på, hvad fakturaen skal indeholde. Der er elementer, der skal fremgå af en faktura, men skal du også skrive dine bankoplysninger på?

Et billede af en faktura med bankoplysninger

Denne artikel vil give dig svar på, om det er nødvendigt at have bankoplysningerne på fakturaen, men også hvorfor det kan være en god ide.

Amalie

Nyt i Debitoor: Eksporter data findes et andet sted nu

Måske kommer dette ikke som en nyhed for dig, men det kan være, at der er andre, der ikke har lagt mærke til forandringen. Der hvor dataen fra Debitoor kan eksporteres har ændret plads i programmet.

Et billede af en mand der eksporterer data fra Debitoor regnskabsprogram

Du undrer dig måske over, hvorfor vi har valgt at lave en lille og umiddelbart utydelig forandring? Grunden er den samme, som da vi tidligere på året ændrede designet i Debitoor: Vi vil gøre Debitoor mere brugervenligt for dig, så du kan bruge tiden på det, der betyder noget!

Derudover så har vi løbende modtaget henvendelser fra vores brugere, der har spurgt til, hvordan de kan eksportere ting fra Debitoor. Det var en lille øjenåbner, for vores ønske er, at Debitoor skal være nemt at navigere rundt i - og så måtte vi jo give eksport af data en ny plads i programmet.

Amalie

Hvordan laver man et tilbud på engelsk?

Det er ikke sikkert, at du kun har danske kunder, eller har kunder der taler dansk. Hvis begge parter skal kunne forstå tilbuddet, kan det være nemmest at skrive tilbuddet på engelsk.

Et billede af et tilbud på engelsk

Der er en stor fordel at skrive et tilbud på det sprog, som kunden bedst behersker, eller et som i kan være fælles om. Denne artikel er til dig, der ikke ved, hvordan du skal skrive et tilbud på engelsk, og til dig der er bruger af Debitoor.

Det er nemlig sådan, at hvis du bruger Debitoor til at føre regnskab, kan du nemt og hurtigt sende et tilbud på engelsk, men mere om det senere.

Amalie

Sådan undgår du de mest hyppige faktureringsfejl

Fakturaer er alfa omega, det da det fakturaens opgave at opkræve de beløb, der skal betales. Det er derfor vigtigt, at der er styr på fakturaen fra start til slut, så den fakturerede kunde sidder tilbage med et godt indtryk.

Et billede af de mest hyppige fejl

Ved at bruge et ordentligt faktureringsprogram er du allerede kommet langt imod at eliminere de fejl, der opstår oftest i forbindelse med fakturering. Et faktureringsprogram kan desværre ikke hjælpe med det hele, men vi vil nu give dig et indblik i, hvilke fejl du kan og bør undgå.

Amalie

De forskellige typer faktureringsprogrammer

Et faktureringsprogram er ikke bare et faktureringsprogram, selvom at det godt kan virke sådan. Der findes flere forskellige faktureringsprogrammer, som alle opfylder nogle forskellige behov. Vi har i denne artikel, samlet de typer faktureringsprogrammer der er, så du kan vælge det rigtige til din virksomhed.

Der er mange faktureringsprogrammer

Faktureringsprogrammer gør det nemmere at sende og lave fakturaer, tilbud, følgesedler og andre vigtige dokumenter. Dog er der flere og flere faktureringsprogrammer, der også gør det muligt at holde styr på udgifter og indtægter samt se regnskabsrapporter.

Nogle faktureringsprogrammer installeres på en enkelt enhed, eksempelvis en computer, hvor at andre faktureringsprogrammer ligger i skyen, hvilket gør det muligt at tilgå programmet fra flere enheder. Der er fordele og ulemper ved de fleste faktureringsprogrammer, og derfor vil vi nu gå igennem dem.

Amalie

Sådan får du en investor

Det kan være frustrerende, hvis du driver en virksomhed, der har gode tal, men som blot mangler det sidste spark før, at virksomheden virkelig kan tage fart. Du har brug for en investor, men er ikke sikker på, hvordan du får en.

En dame der fremlægger foran en investor

Der er så mange iværksættere, der rigtig gerne vil igennem nåleøjet og modtage en stor investering fra de helt store investorer. Vejen dertil er dog ikke helt nem, men vi har samlet alt, du bør vide, når du skal søge om kapital fra en investor. Hvis du har set DR's program 'Løvens Hule', ved du udmærket, hvor mange krav der stilles til en virksomhed, der gerne vil modtage en investering.

Før du går i gang på jagten efter en investor, er det vigtigt, at dig og din virksomhed er klar til det. Det fleste investerer først i en virksomhed, hvis den virksomhed har været i gang i et stykke tid, og altså ikke en nyopstartet virksomhed. Hvis virksomheden er nogenlunde veletableret kan jagten begynde!

Amalie

Hold et godt videomøde

Det kan umiddelbart lyde simpelt at afholde et videomøde med kunder eller leverandører, og nogle tror måske, at det bare er at åbne computeren, tænde for kameraet og starte med at snakke. Det er det i bund og grund også, men der er en række ting, man kan gøre for at forbedre mødet både før og under mødet.

Et billede af en kvinde der holder et godt videomøde

Hvis der er noget, vi har lært under coronatiden, så er det, at rigtig mange ting kan klares over et videomøde. For nogle virksomheder har videomøder længe præget dagsordenen, men for andre var det et helt nyt felt, de har skulle lære at kende.

Vi har samlet de bedste råd til dig, der ikke ved så meget om videomøder og gerne vil have lidt hjælp, men også til dig der bare gerne vil lære mere!

Amalie

Hvilket skattekort skal man bruge som selvstændig?

Som selvstændig erhvervsdrivende er der mange ting, der skal holdes styr på, og en af de ting er, hvordan man betaler den korrekte skat. For at finde hoved og hale i det med skattekort, har vi skrevet denne artikel, der gør dig klogere på, hvilket skattekort du skal bruge som selvstændig.

En dame der er i tvivl om hvilket skattekort hun skal bruge som selvstændig

I Danmark har vi tre forskellige skattekort, der tilsammen udgør det samlede skattekort. De tre skattekort er: frikort, hovedkort og bikort. Hver af kortene bruges i forskellige situationer, og det er vigtigt, at man har styr på, hvornår det ene kort bruges frem for det andet.

Mange af vores brugere arbejder fuldtid som selvstændig, imens at andre har et andet job ved siden af. Derfor vil vi i denne artikel skelne mellem to typer selvstændige...

Amalie

Hvad er reglerne for rykkergebyr?

Det er desværre ikke altid, at kunder betaler til tiden, og derfor kan det være nødvendigt at sende en rykker. Man har som virksomhed mulighed for at tilskrive et rykkergebyr, men der er visse regler, man skal overholde. Vi guider dig igennem reglerne, og hvordan du kan tilskrive rykkergebyrer i Debitoor.

Billede af en faktura der skal have en rykker med et rykkergebyr

Virksomheder kan ikke selv bestemme, hvor meget rykkergebyret er på, da det afhænger af, om virksomheden er privat eller offentlig ejet. I artiklen vil vi kun have fokus på private virksomheder. Vi vil først komme ind på, hvornår man må sende en rykker, hvor meget rykkergebyret må være på, og sidst hvordan man sender en rykker i Debitoor.

Amalie

Interview med Debitoor brugeren Neus

Det vi elsker allermest er at tale med vores brugere, der hver dag arbejder som selvstændige. Alle vores brugere har hver især en historie, der har ført dem til der, hvor de er i dag. En af de historier vi er blevet klogere på, er Neus Casanova Luna's historie, der slog sine rødder i Spanien og som siden hen har ført hende til Danmark.

Billede af Neus taget af Irene Martez Luna © Copyright Irene Martinez Luna

Neus er ikke født i Danmark, hvilket hendes navn måske afslører, og hun arbejder som oversætter og mestrer derfor både det spanske og det danske sprog. Hun oversætter tekster for danske og spanske forlag, danske oversættelsesbureauer og ikke mindst oversætter hun for det offentlige Danmark.

Vi har været så heldige at få et indblik i, hvad der har ført Neus til der, hvor hun er i dag, hvilke udfordringer hun støder på, og hvad hun finder mest interessant ved hendes job. Selvfølgelig har vi også spurgt hende om, hvad hun synes om brugen af Debitoor.

Amalie

Brug Debitoor uden en registreret virksomhed

Hos Debitoor har vi udviklet et regnskabsprogram, der egner sig særligt godt til små og mindre virksomheder. Det betyder også, at hvis du et par gange om året laver noget arbejde, som du skal fakturere for, kan du stadig bruge Debitoor uden, at du nødvendigvis skal have en registreret virksomhed.

Brug Debitoor uden at have en registreret virksomhed

Vores regnskabsprogram kan sagtens bruges af privatpersoner, der stadig laver en eller anden form for arbejde for andre, som de opkræver penge for. Det er altså muligt både at oprette udgifter, tilbud og fakturaer i programmet, uden at det kræver at man er registret med CVR nummer.

Denne artikel vil først give dig en forståelse af, hvornår man skal registrere sin virksomhed, og herefter tage dig med ind i, hvordan du kan bruge Debitoor i praksis.

Amalie

Hvordan starter man en webshop?

Hvis du går med tankerne om at starte din egen webshop, men er i tvivl om, hvordan du skal gribe opgaven an, så er denne artikel noget for dig. Vi vil guide dig igennem de vigtigste ting, du skal tage stilling til - lige fra start til slut.

Et billede af en kvinde der laver en webshop

Amalie

Fakturering for blikkenslagere

Det er ikke altid, at man som virksomhedsejer er lige så tryg ved at ordne regnskab, som man er ved at reparere rør. Heldigvis har Debitoor udarbejdet et faktureringsprogram, der er nemt at bruge for blikkenslagere, uden at det tager for meget tid.

Billede af en faktura der bliver sendt af en blikkenslager

I denne artikel har vi samlet alle de fordele, der er ved at bruge et online faktureringsprogram som Debitoor, når man arbejder som blikkenslager.

Amalie

Dit Debitoor-team arbejder også hjemmefra

I de her dage er der rigtig mange danskere, der arbejder hjemmefra. Det gælder også os i Debitoor, hvor de fleste af os har taget computer, tastatur og mus under armen og opsat vores eget hjemmekontor.

Billede af en dame der arbejder hjemmefra

Det kan være svært at arbejde hjemmefra, hvis man ikke har den store erfaring med det. I sidste uge skrev vi en guide om, hvordan man bedst kan arbejde hjemmefra, og nu kan vi give dig endnu flere tips og tricks.

Vi har nu samlet et udpluk af vores Debitoor-team, der viser dig deres eget hjemmekontor og samtidig giver dig et tip med på vejen, så din hjemmearbejdsdag kan blive bedre fremover. Tag godt imod dem!

Amalie

Hjælpepakke til små virksomheder som følge af coronavirussen

Opdateret d. 9. juni 2020: Den 18. marts 2020 kom den danske regering med en hjælpepakke, der bl.a. skal hjælpe små virksomheder og selvstændige. Hjælpepakken kommer på baggrund af den nedlukning som Danmark er i gang med, og har som formål at mindske det økonomiske tab hos landets virksomheder.

Et billede af virksomheder der bliver hjulpet af den nye hjælpepakke

Regering har valgt at give små og mellemstore virksomheder i alt 40 mia. kr. som kommer til at dække over to områder: hjælp til at dække tabt omsætning og hjælp til at betale faste udgifter som eksempelvis husleje.

Det er på nuværende tidspunkt muligt at få kompensation helt frem til den 9. juli 2020.

Amalie

Nyt design i Debitoor: mørk funktionsoversigt

Vi har et mål om hele tiden at forbedre programmet på baggrund af den feedback, vi får fra vores brugere, og de behov de ønsker at få opfyldt. Derfor er vi spændte på at dele den nyeste design opdatering i Debitoor: vi har lavet en ny mørk baggrund for funktionsoversigten i venstre side.

Billede af funktionsoversigten i et nyt og mørkt design

Ændringen påvirker ikke, hvordan menuen fungerer, eller hvilke funktioner du har adgang til. Det er ren og skær en æstetisk opdatering, som vores designere har brugt tid på at udvikle og teste.

Lad os tage et nærmere kig på ændringen, og hvordan den spiller sammen med nogle af de andre opdateringer, der er kommet over i dit regnskabsprogram over den seneste tid.

Amalie

5 gode råd til brugen af Debitoor

Der er mange måder hvorpå, at regnskab og fakturering kan blive nemmere og spare dig for en masse tid. Vi har samlet de fem absolut bedste råd i denne artikel, så du kan blive endnu mere effektiv til bogføring og fakturering, når du bruger Debitoor.

Billede af 5 råd som forbedrer brugen af Debitoor

Alle fem råd hjælper dig til at få mest muligt ud af Debitoor, så du samtidig får mere tid til at udvikle og drive din virksomhed.

Amalie

5 mest stillede spørgsmål om Debitoor

I Debitoors kundeservice modtager vi en lang række forskellige spørgsmål, som vi vil med glæde vil hjælpe med at besvare. Nogle spørgsmål er vi ikke blevet stillet før, men der er også nogle spørgsmål, der altid kommer igen.

Billede af de 5 mest stillede spørgsmål om Debitoor

Vi har samlet de 5 mest stillede spørgsmål hos Debitoor, så du forhåbentlig kan blive klogere på Debitoor.

Amalie

Opret dine kunder i Debitoor

For at gøre fakturering væsentlig nemmere for små virksomheder, har selvstændige mulighed for at oprette og gemme deres kunder i programmet. På den måde kan en faktura blive skrevet endnu hurtigere end før.

Billede af en virksomhed der opretter en kunde i Debitoor Regnskabsprogram

Hver gang en faktura skal laves, er det vigtigt, at alle kundens informationer er angivet. Dette gælder bl.a. kundens navn, adresse, email, telefonnummer og eventuelle CVR-nummer. Hvis alle disse informationer allerede er indtastet, slipper virksomheden for at gøre det, når fakturaen oprettes og sendes afsted.

Amalie

Opret dine leverandører i Debitoor

De fleste virksomheder har en lang række forskellige leverandører, der hver især leverer noget vigtigt til virksomheden. Der er ofte mange leverandører at holde styr på, hvilket det derfor er en god ide at samle alle informationerne på leverandørerne ét sted.

En bruger der er i gang med at oprette en leverandør i Debitoor

I Debitoor har brugerne mulighed for at oprette alle deres leverandører i systemet. Ved at samle det bliver oplysningerne ikke væk, og fremover skal informationerne ikke genindtastes hver gang, at en ny udgift skal oprettes.

Amalie

Brexit konsekvenser for Danmark

I denne artikel kan virksomheder blive klogere på, hvad næste skridt for Brexit er, og hvordan man bør forholde sig til de ændringer, der kommer i fremtiden.

Billede af London oppefra som er med i Brexit

Den 31. januar kl. 23.00, lokal britisk tid, forlod Storbritannien EU. Tilbage i 2016 stemte den britiske befolkning 'ja' til at forlade EU, og Storbritannien meldte officielt deres exit den 29. marts 2017.

Amalie

Aktiv eller udgift?

Når man driver en virksomhed, er udarbejdelsen af regnskab en stor del af det. Udover man sørger for virksomhedens drift, er det også nødvendigt at have styr på den økonomiske del. Herunder er det vigtigt at vide, hvornår en omkostning er en udgift eller et aktiv.

Et billede af en revisor der bogfører udgifter og aktiver

Læs artiklen hvis du vil blive klogere på udgifter og aktiver, og hvordan de hver især skal bogføres. Til slut vil der være en guide til, hvordan en udgift, og et aktiv, skal bogføres i Debitoor.

Amalie

Lav et godt tilbud

Et tilbud kan være altafgørende for, om en handel kommer i hus eller ej. Det er derfor vigtigt, at selvstændige ved, hvordan man laver et tilbud.

Et billede af et tilbud fra Debitoor

I denne artikel vil du blive klogere på, hvordan et tilbud skal laves, og hvilke overvejelser man er nødt til at gøre sig.

Amalie

Momsregistrering hvornår?

I Danmark har vi specifikke retningslinjer for, hvornår en virksomhed skal lade sig momsregistreres.

Dame der taler i telefon og overvejer om hun skal momsregistreres eller ej

Reglerne er simple:

  1. Hvis en virksomhed har en omsætning på over 50.000 kr. over en 12-måneders periode skal virksomheden momsregistreres
Amalie

Hvordan får jeg et CVR-nummer?

CVR-nummer er en forkortelse for Det Centrale Virksomhedsregister, hvor alle danske registrerede virksomheder kan findes. Hvis en virksomhed omsætter for mere end 50.000 kr. skal virksomheden have et CVR-nummer. Omsættes der for mindre, er det valgfrit.

Det er forholdsvist nemt at få et CVR-nummer i Danmark, og på nuværende tidspunkt er der mere end 290.000 registrerede virksomheder. Ud af dem er hele 35% enkeltmandsvirksomheder, men også virksomhedsformen anpartsselskaber er populært blandt de danske iværksættere.

Billede af en computer hvor en er ved at få et CVR-nummer

Amalie

Hvad kan trækkes fra i julen?

Juletiden er over os, og i den forbindelse holder mange virksomheder julefrokoster, og de ansatte får som regel en julegave. Inden for det område, er der nogle grænser, virksomheden skal overholde. I nogle tilfælde er julefrokoster og julegaver endda fradragsberettiget.

Et billede af noget fra jul

Amalie

Hvad betyder den nye ferielov for virksomheder?

Danmark har længe haft en ferielov, der bygger på forskudt ferie, men den 1. september 2019 blev der vedtaget en ny ferielov. Den 1. september 2020 vil den nye ferielov træde i kraft, men allerede nu er der ændringer.

Billede af en selvstændig der holder ferie og overholder den nye ferielov

Grunden til at den nye regering lavede en ny ferielov var bl.a. for at give bedre vilkår for nyansatte. Med den gamle ferielov kunne der gå op til 16 måneder, før nyansatte kunne få betalt ferie.

Amalie

Gør dine fakturaer klar til 2020

2020 er lige om hjørnet, og et forhåbentlig godt 2019 er ved at ende. Med et nyt år følger også nye vaner og nye drømme om fremtiden. Som iværksætter er det vigtigt hele tiden at have målet for øje, og lave tiltag, der bringer en tættere på målet.

Debitoor foreslår at fakturanummeret bliver ændret i 2020

En af de ting virksomheder kan gøre, når de træder ind i det nye år er at ændre deres fakturanumre. Det lyder meget simpelt, og det er det også. Det er et lille tiltag, der faktisk kan få stor indflydelse på den måde, virksomheden bogfører i fremtid.

Virksomheder kan ændre måden, hvorpå fakturanummeret skrives.

Amalie

Hvad blev der lavet af forbedringer i Debitoor i 2019?

I løbet af år 2019 er der sket en del i udviklingen af Debitoor Regnskabsprogram. Vi har foretaget ændringer, der gerne skulle gøre livet nemmere for alle de seje selvstændige, vi har som kunder.

Billede af Debitoor program på en computer og en iPhone 8 med det nye design

Forbedringerne har været mange, og det kan måske være svært at huske et helt års udvikling, og derfor har vi skrevet denne artikel til dig.

Amalie

Hvad ændrer sig for selvstændige i 2020?

2019 er ved at gå på held, og 2020 venter lige om hjørnet. Et helt årti er slut, og virksomheder skal forholde sig til en række nye regler. Når klokken paserer midnat, vil der være ting, du som selvstændig skal være opmærksom på.

I det nye år kommer der ændrede regler der påvirker selvstændige

For mange betyder et nyt kalenderår samtidig et nyt regnskabsår, imens det for andre ikke forholder sig sådan. Hvis regnskabsåret følger kalenderåret bør man være opmærksom på at få afsluttet regnskabsåret, inden at 2020 oprinder.

Emner der får betydning i 2020...

Amalie

Nyt design i Debitoor

Vi er spændte på at lancere et nyt design for Debitoor: en lille forandring som vi håber vil gøre en stor forskel for, hvordan du arbejder med programmet, og hvordan vi kan fortsætte med at udvikle os ud fra den feedback, du giver os.

Forskellen? Vi har flyttet funktionsoversigten fra toppen af siden ---> til den venstre del af siden. Selvom det måske ikke virker som en lille forandring, så er det kun en forandring i designet. Du kan stadig finde alle funktioner og features i din Debitoor konto, som nu blot bliver tilgængelige fra venstre side.

Nyt design af af forsiden

Amalie

Hvilke fradrag kan man få i en virksomhed?

Der findes en lang række fradrag, man som virksomhed kan være berettiget til, og hvis man er, kan man trække det fra i skat. Dette gør, at man kan spare en del penge, og derfor er det en god ide at sætte sig ind i, hvilke mulige fradrag man kan få.

Som grundregel kan man fratrække de udgifter, der har været med til at "erhverve, sikre og vedligeholde indtægten". I denne artikel vil de 5 mest almindelige fradrag blive gennemgået, men der findes en lang række af fradrag, virksomheder kan være berettiget til.

Amalie

Hvordan udbetaler man løn til sig selv?

Når man driver en virksomhed eller et selskab, er der forskellige måder hvorpå, at man skal udbetale løn på. Der skelnes imellem, om man vil udbetale løn som ejer i en personlig virksomhed eller i et selskab.

Et billede af en kvinde der prøver at finde ud af hvordan hun kan udbetale løn til sig selv

Grunden til at der er en forskel er fordi, at man i en personlig virksomhed ikke skelner imellem virksomhedens og ejerens økonomi. Det gør man derimod i et selskab, hvor virksomhedens og ejernes økonomi ses på hver for sig.

Amalie

Hvordan kan en revisor hjælpe med opstart af virksomhed?

En af de mange opgaver, som en revisor kan hjælpe med er bl.a. at rådgive om, hvordan man bedst muligt starter en virksomhed.

Et billede hvor revisoren kan hjaelpe med, hvordan en virksomhed kan starte op

Det er enormt vigtigt at sætte sig ind i de forskellige ting, der skal tages stilling til i forbindelse med en ny virksomhed. En revisor kan fungere som sparring, så man får taget den rigtige beslutning og kommer godt fra start.

En revisor bl.a. hjælpe med...

Amalie

Regler for en faktura

Det er ikke ligegyldigt, hvilke informationer der står på en faktura. Der er nemlig en række regler for, hvad en faktura skal indeholde.

En faktura skal overholde visse regler

Mange virksomheder udsteder en faktura hver gang, at der sælges noget, men det er faktisk ikke altid, at virksomheden behøver at sende en faktura. Om der skal sendes en faktura eller blot gives en kvittering kommer an på beløbet der sælges for, og hvem der sælges til.

Sælger en virksomhed til en privatperson, skal der sendes en faktura, hvis beløbet overstiger 3000 kr. inkl. moms. Modsat, hvis en virksomhed sælger til en anden virksomhed, skal der sendes en faktura, hvis beløbet overstiger 5000 kr. inkl. moms. Er beløbet under hhv. 3000 kr. og 5000 kr., vil det være nok at give en kvittering.

Amalie

Iværksætterselskaber afskaffes i 2021

Folketinget vedtog den 9. april 2019 at afskaffe virksomhedsformen iværksætterselskab, da selskabsformen ikke har givet erhvervslivet det løft, som man forventede. Det betyder at efter 15. april 2021, vil der ikke længere eksistere iværksætterselskaber.

Samtidig med at iværksætterselskaber afskaffes sænkes kapitalkravet til anpartsselskaber fra 50.000 kr. til 40.000 kr. Kapitalkravet sænkes, da iværksætterselskaber fremover skal omregistreres til et ApS selskab, hvilket nu kræver at virksomheden har 40.000 kr. i kapital.

Folketinget har afskaffet iværksætterselskaber fra 2021

Amalie

Ændring af regnskabsår

En virksomhed fører regnskab i en bestemt periode, og den periode kaldes for et regnskabsår. I Danmark er det lovligt for alle selskaber at ændre deres regnskabsår, så det ikke nødvendigvis følger kalenderåret.

Ændring af regnskabsår i Debitoor regnskabsprogram

Man skal være opmærksom på, at man ikke bare kan ændre regnskabsår fra år til år, da regnskabet derfor ikke vil leve op til de grundlæggende forudsætninger. De grundlæggende forudsætninger indebærer bl.a., at regnskabet har kontinuitet, som her altså betyder, at regnskabsåret er det samme år efter år.

Amalie

Faktura uden moms

Det er ikke alle virksomhedsformer, der skal være momsregistreret og have et CVR-nummer. Hvis en virksomhed sælger for over 50.000 kr., over en 12-måneders periode, skal virksomheden registreres, hvilket indebærer at virksomheden betaler moms, får et CVR-nummer og sender fakturaer med moms.

Faktura uden moms

Ejer du netop en virksomhed, der ikke omsætter for mere end 50.000 kr. over en 12-måneders periode, har du en personlig ejet mindre virksomhed. Selvom din omsætning ikke er høj, kan du stadig godt have brug for at sende fakturaer til dine kunder. I Debitoor faktureringsprogram kan du sende fakturaer afsted til dine kunder - også uden moms.

Amalie

Skriv en faktura på engelsk

Det er ikke altid, at alle fakturaerne, der skal sendes, er til danskere eller til folk, der forstår dansk. Derfor er det altid en god ide at sørge for, at den faktura, der sendes afsted, er forståelig for kunden. Hvis en kunde, der ikke forstår dansk, modtager en faktura skrevet på dansk, kan det være svært for kunden at forstå, hvad der faktureres for.

Skriv en faktura på engelsk i Debitoor regnskabsprogram

Det er altid godt at få hjælp til at oversætte fakturaen, hvis man ikke selv er skarp i sprog. Hvis man ikke er god til sprog, kan det hurtigt blive tidskrævende at oversætte en faktura. Det problem kan løses med Debitoor faktureringsprogram, som nemt og hurtigt oversætter fakturaen til engelsk, så du ikke behøver at gøre det.

Amalie

Intet CVR-nummer? Du kan stadig sende en faktura

I visse tilfælde kan man sagtens drive en virksomhed uden at have et CVR-nummer. Man kan få et CVR-nummer, hvis man driver en virksomhed, men det er ikke altid en nødvendighed at have et.

Intet CVR-nummer

Har du en virksomhed, der omsætter for under 50.000 kr. på en 12-måneders periode, behøver du ikke at anskaffe dig et CVR-nummer. Det virker dog altid mest professionelt over for ens kunder, hvis man har et CVR-nummer. Når man har en virksomhed, der omsætter for under 50.000 kr. årligt., har man en mindre ejet personlig virksomhed.

Bare fordi man ikke har et CVR-nummer, betyder det ikke, at man ikke kan sende en faktura.

Amalie

Gør brug af Debitoors faktura skabelon

Når man er selvstændig ved man, hvor vigtigt det er, at ens tid bliver brugt fornuftigt. Hver dag er der utallige opgaver, der skal laves, og der skal ikke mindst være styr på regnskabet. For mange kan regnskab og fakturering være en tung byrde, men det gælder bare om at finde et program, der hjælper en og som har en god faktura skabelon.

Gør brug af Debitoors faktura skabelon i Debitoor faktureringsprogram

I Debitoors regnskabsprogram kan du få hjælp til at gøre fakturering enklere, så du får mest muligt tid til andre ting.

Amalie

Hvad gør du, hvis en kunde ikke betaler?

For det meste betaler kunder til tiden, hvis bare du sender en faktura med alle de nødvendige oplysninger, din kunde skal bruge, for at kunne gennemføre betalingen.

En gang imellem vil der dog være kunder der, af den ene eller anden grund, ikke overholder betalingsbetingelserne. Det betyder dog ikke, at du skal opgive at få betaling fra kunden.

Hvad gør du, hvis en kunde ikke betaler

Amalie

Hvor sent kan man sende en faktura?

Det er ikke altid, at der er mulighed for at sende en faktura lige efter, at arbejdet er udført, men der er en grænse for, hvor sent man må sende en faktura.

Hvor sent kan man sende en faktura

Som udgangspunkt er det altid bedst at sende fakturaen til kunden så hurtigt som muligt. Det behøver ikke være i det sekund, at arbejdet er afsluttet, men for både din egen og kundens skyld er det bedst at få sendt fakturaen afsted hurtigst muligt.

Amalie

Lav regnskab med din medarbejder

Din virksomhed vokser, du har ansat en medarbejder, og i deler nu arbejdsbyrden. I deler det tunge læs, der følger med at være selvstændig, og det betyder også, at i er to, der skal have indblik i regnskabet. En fordel kan være, at den nye medarbejder har delvis eller fuld indblik i regnskabet.

En medarbejder der har fået adgang til Debitoor regnskabsprogram

Amalie

Gør brug af kortbetaling i din virksomhed

Ejer du en butik, eller en virksomhed, hvor du ofte er face to face med kunderne, kan det være en god ide at tilbyde betaling på stedet. Du gør betaling nemmere og hurtigere, for både dig og dine kunder, ved at kunne tilbyde dine kunder kortbetaling.

Mand der bruger SumUp kortbetaling i sin virksomhed

På nuværende tidspunkt er du måske bekendt med, hvor stor en udfordring det kan være, hvis du kun kan tage imod kontanter i din butik, og hermed ikke tilbyder kortbetaling. Du kan endda have mistet en del kunder bare fordi, at kontanter ikke er så stor en del af vores samfund mere. Derfor ser mange en stor fordel i at tilbyde kortbetaling i deres butik eller virksomhed.

Amalie

Faktura vs. abonnementsfaktura - Hvornår bruges det ene fremfor det andet?

I nogle virksomheder bliver der leveret en vare, eller en ydelse, igen og igen til den samme kunde. Prisen for varen, og ydelse, er den samme, hvilket vil sige at fakturaen ser ens ud gang efter gang.

En faktura eller en abonnementsfaktura i debitoor fakuteringsprogram

Det kan være en fordel at oprette en abonnementsfaktura i Debitoor regnskabsprogram, hvis den samme kunde faktureres, for samme beløb med samme interval. Hvis indholdet i fakturaen er forskellig fra gang til gang, gør man ikke brug af en abonnementsfaktura.

Amalie

Fakturering for rengøringsvirksomheder

Hvis du arbejder i rengøringsbranchen ved du, at hver dag aldrig er ens. Du har måske en masse forskellige kunder, nogen trofaste og andre som ringer en gang imellem, når det trænger til en grundig rengøring.

fakturering i en rengoeringsvirksomhed

Om du har faste kunder, eller kunder der springer til og fra, er det enormt vigtigt, at du har styr på faktureringen og regnskabet i din virksomhed.

Amalie

Hvornår skal jeg sende en faktura frem for at give en kvittering?

Du kender det nok. Du står i en butik, du har købt en vare, og med dig har du fået varen og en kvittering. På kvitteringen kan du se, hvad du har købt, beløbet du har købt for og andre oplysninger. Alt i alt er det en forenklet faktura, du står med i hånden.

Men hvad er forskellen egentlig på en faktura og en kvittering, og hvornår skal man sende en faktura til sin kunde frem for at give dem en kvittering? Det kan du blive klogere på, ved at læse med her.

Kvinde der handler i en butik og faar en kvittering med i stedet for en faktura

Som udgangspunkt er det oftest butiksejere, der gør brug af kvitteringer, da købet sker på stedet, og beløbet ikke er så højt. Er man derimod freelancer og leverer en vare eller ydelse, er det fakturaen, der er mest udbredt.