I sidste uge udgav vi en ny opdatering til vores Debitoor App. Opdateringen indeholder en af vores hidtil største ændringer i design, og den her gang har vi givet den en ekstra skalle. Ved hver opdatering stræber vi efter at lave en app, der er mere brugervenlig, attraktiv og ikke mindst intuitiv.
Vores team, der består af en række UX-designere og udviklere, har arbejdet utrolig hårdt det sidste stykke tid for at have den nye opdatering klar til efteråret. Og nu er den her! Ændringerne er en del af det store mål om at udvikle en app, der skal kunne bruges til både fakturering og bogføring.
For at lære mere om de ideer, og den motivation, der ligger bag opdateringen, har vi taget en snak med vores UX Lead og Chef Designer Hugo Corzo. Han har givet os detaljer om opdateringen, og fortalt os hvilke nye detaljer der er at finde i appen. Lad os tage et kig på det nyeste appen, der er tilgængelig på både iPhone og Android, har at tilbyde.
Opdatering på design og brugen af appen
Der er nogle ændringer, du vil se med det samme. Det er bl.a. ændringer i:
- Hjemmeskærmen på din Debitoor konto
- Listen med fakturaer
- Listen med tilbud
- Oprettelsen af en ny faktura
Hjemmeskærmen har fået en overhaling
I en opdatering, der blev lanceret for ikke så længe siden, fik hjemmeskærmen en lille opfrisker. Den lille ændring var blot startskuddet til den store ændring, som hjemmeskærmen har fået i denne opdatering. Opdateringen gør sådan, at hjemmeskærmen minder mere om resten af appen.
Nogle ændringer, som du måske har lagt mærke til, inkluderer en større skriftstørrelse, så du som bruger nemmere kan læse teksten. Derudover har vi givet hjemmeskærmen en ren og hvid baggrund samt givet mere plads mellem de forskellige elementer, der er at finde i oversigten.
Og bare rolig: Vi har ikke ændret i nogle af de funktioner, der er at finde på hjemmeskærmen, da det er blot designet, der har fået en opgradering.
Brugervenlige lister
Den ændring du højst sandsynlig mest vil lægge mærke til er i listen med fakturaer og tilbud. Begge lister har fået et helt nyt look i denne opdatering. Det primære fokus har været at designet skulle gøre det nemmere at styre fakturaerne og tilbuddene på farten.
Både faktura- og tilbudslisterne har ændret sig til et kort format, som er et design der giver en klarere opdeling mellem fakturaerne end det foregående design. Ændringen er kun visuel, og er til for at give din en bedre brugeroplevelse. Som tilføjelse har vi opdateret søgefeltet og filtrene, så de er nemmere at læse samt anvende.
Derudover har de knapper, der viser fakturaens status også fået en opgradering, så de matcher de samme status knapper, der er at finde på web appen i dit faktureringsprogram. De nye knapper inkluderer et label og en farvekode, der indikerer, hvilken status fakturaen har.
Disse er klarere i farven end i det forrige design, hvilket gør det nemmere og hurtigere at finde den faktura, der har brug for en handling fra din side af.
Afslutningsvis har vi fjernet '+'-knappen, der tidligere var at finde på hjemmeskærmen. Som et bedre alternativ har vi udarbejdet en knap, der er placeret i bunden, hvor der står 'Ny faktura'. Nu kan du lave en faktura endnu hurtigere!
En mere omfattende faktura side
Den sidste del af appen, der er blevet revideret af vores design team, er skærmen hvor fakturaerne bliver lavet. Teamet har fået inspiration fra layoutet på en papirfaktura, hvilket har ført til at de forskellige sektioner i mobilappen er blevet inddelt i nemme og overskuelige elementer.
Du vil formodentlig også lægge mærke til, at der hvor du indtaster dine virksomhedsoplysninger, kundeinformationer og vareinformationer er redesignet. Nu er vigtige elementer fremhævet med fed skrift, og felterne er mere afgrænsede, hvilket hjælper dig med at fakturere på en mere intuitiv måde.
Hvorfor har vi lavet disse ændringer?
Fakturering er ikke altid en nem og simpel proces, men det forhindrer ikke i, at de fleste virksomhedsejere skal lave og holde styr på fakturaer i deres virksomheder. Af denne grund vil vi gerne have, at den software og app du bruger til at fakturere skal være så nem og intuitiv som mulig. Du skal kunne lave dokumenter, der overholder kravene, uden at det kræver nogen ekstra indsats for dig. Det giver dig mere tid og energi til at styre og udvikle din virksomhed.
For vores designteam har dette været motivationen for enhver ændring, der er lavet i appen: at forbedre brugeroplevelsen gennem et smukt, enkelt og intuitivt app design. Ifølge Hugo er ændringerne i mobil appens design til for at forbedre tilgængeligheden af funktionerne i appen og gøre dem nemmere at finde, se og bruge. Ved at forstørre skriftstørrelsen og kontrasterner bliver læsevenligheden forbedret - specielt på en mobil enhed.
De andre design forbedringer der er med i denne opdatering har som formål at gøre din faktureringsoplevelse mere effektiv. En helt hvid baggrund, klarere linjer og mellemrum mellem elementerne, er alle ændringer der forbedrer fokus og giver større koncentration til en specifik opgave.
Imens disse ændringer virker overfladiske, har de faktisk en stor indflydelse på brugerens oplevelse af appen. Vores designere har lavet en æstetisk tiltalende opdatering, der hjælper til at optimere din fakturering direkte fra din telefon.