Alle opslag

Sådan håndterer du kapitalindskud i Debitoor

Det at drive en forretning kræver en del arbejde, og for størstedelen kræver det også en stor økonomisk forpligtelse. De penge der kan drive en virksomhed fremaf kommer ofte fra egne lommer.

Et billede af en der bogfører kapitalindskud i Debitoor Regnskabsprogram

Som selvstændig skal du have styr på alle aspekter af din og din virksomheds økonomi, og særligt når du indskyder kapital i din virksomhed. I denne artikel vil du lære, hvordan du bogfører kapitalindskud i Debitoor Regnskabsprogram på den helt rigtige måde.

Hvornår laver du et kapitalindskud?

Når du opretter og starter din egen virksomhed, er der en række udgifter, man skal have styr på, før det er muligt at komme rigtig i gang. Det kan bl.a. være udgifter til startkapital, depositum, værktøj, kontorudstyr og andre ting, der er nødvendige for, at din virksomhed kan komme i gang.

Medmindre man har en investor, er det højst sandsynligt, at pengene til de udgifter kommer fra ens egen private økonomi.

Udover at man skyder kapital ind i sin virksomhed fra start, så kan det være nødvendigt at lave et kapitalindskud på et senere tidspunkt. Det kan være nødvendigt, hvis der kommer udgifter løbende, som ikke kan betales med de penge, der er i virksomheden. I sådanne tilfælde vil et kapitalindskud være en hjælpende hånd.

Hvorfor skal man bogføre kapitalindskud?

Når du smider penge ind i din virksomhed, eller tager penge ud af den, skal du bogføre det pengeflow korrekt i regnskabsprogrammet. Med Debitoor er det muligt at bogføre kapitalen med ganske få klik!

Før du får af vide, hvordan man gør, så er det ligeså vigtigt, at du forstår, hvorfor man skal gøre, som man skal. Set fra et bogføringsperspektiv er det sådan, at hver gang der bliver flyttet penge ind i en virksomhed, er der en forventning om, at de penge vil blive betalt tilbage på et tidspunkt.

Selvom du ikke tænker, at de penge du smider i virksomheden fra din egen privatøkonomi, skal betales tilbage på et tidspunkt, er det stadig vigtigt, at du ser på indskuddet som et lån. Grunden hertil er, at hvis du derimod ser indskuddet som en indtægt, så kan det give et forvrænget syn på virksomhedens økonomi og tro, at der er et større overskud, end der i virkeligheden er.

Sådan bogfører du et kapitalindskud i Debitoor Regnskabsprogram

Med ovenstående bogføringsviden i baghovedet så kan vi gå videre til, hvordan du bogfører kapitalindskuddet i praksis.

Det du skal gøre er at oprette en negativ udgift, hvis du har lavet et kapitalindskud i virksomheden. Modsat skal du oprette en positiv udgift, hvis du trækker penge ud af virksomheden.

For at oprette en af de to ovenstående udgifter skal du oprette en ny udgift ved at klikke på 'Udgifter' ude i venstre side og så på 'Ny udgift'. Her skal du skrive en beskrivelse af udgiften, og det kan bl.a. være 'Kapital' eller 'Indskud'. Hvis det er en negativ udgift, skal du finde kategorien 'Indskudt privat' som ligger under kategorien 'Bank- og finansomkostninger'

Hvis du fører penge ind i virksomheden, skal beløbet på udgiften være negativt, og det gør du blot ved at sætte et '-' tegn foran beløbet.

Et billede af en negativ udgift der oprettes i Debitoor

Hvis det derimod er penge, der skal ud af virksomheden, skal udgiften ikke indeholde et negativt beløb. Her skal du skrive en beskrivelse, og det kan eks.være 'Hævet privat'. Efterfølgende skal du kategorisere udgiften som 'Hævet privat', og den kategori kan du også finde under 'Bank- og finansomkostninger'.

Et billede af en positiv udgift der oprettes i Debitoor

Kapitalindskud fra ejeren kan ses på både aktiv- og passivsiden i balanceopgørelsen, og hvis du har købt abonnement hos Debitoor, og har en af de større planer, kan du nemt og hurtig se din balanceopgørelse.

Amalie
Skrevet af
den 2. december 2020
Log in

Debitoor er nu SumUp!

Debitoor-applikationen er lukket ned, men hvis du leder efter et alt-i-én-faktureringsprogram, kan SumUp tilbyde alt, hvad du skal bruge. SumUp er mere end blot et faktureringsprogram. Vi tilbyder en række integrerede værktøjer, der hjælper dig med at drive din virksomhed nemt og effektivt. Begynd at strømline dine fakturaer, betalinger og regnskaber i dag!

Gå til SumUp