Ordbog
Debitoors Regnskabsordbog
Overskud

Overskud - Hvad er et overskud?

Et overskud er forskellen mellem omsætningen og udgifterne i en bestemt periode, og det viser, om virksomheden har tjent penge.

Bogfør dine indtægter og udgifter, så du nemt kan se, hvor stort et overskud din virksomhed har. Prøv Debitoor regnskabsprogram gratis i 7 dage.

Et overskud i en virksomhed er en positiv ting, da det vil sige, at virksomheden har tjent penge. Modsat, hvis en virksomhed har et underskud betyder det, at virksomheden har tabt penge. Overskud bliver også kaldt profit

Hvordan finder jeg overskuddet?

Du finder din virksomheds overskud ved at tage din omsætning, og trække dine udgifter fra. Udgifterne bliver også kaldet omkostninger. Der findes to former for omkostninger: kapacitetsomkostninger og variable omkostninger. Begge former for omkostninger skal man huske at trække fra sin omsætning, når man vil finde sin virksomheds overskud.

  • Omsætning - omkostninger = overskud

Mange forveksler en høj omsætning med et overskud, hvilket ikke er rigtigt.

Lad os tage et eksempel:

Josefine har en enkeltmandsvirksomhed, og hun havde en omsætning på 200.000 kr i 2018. I samme år havde hun omkostninger for i alt 160.000 kr. Disse omkostninger dækker blandt andet over transport, indkøb af varer og husleje. Hermed har Josefines virksomhed et overskud på 40.000 kr. i år 2018.

Josefines omsætning - Josefines omkostninger = Josefines overskud

Hvis Josefine havde omkostninger for 220.000 kr, og hendes omsætning stadig var på 200.000 kr, ville hun have haft et underskud på 20.000 kr.

Hvad kan man gøre med overskuddet?

Det er op til ejerne af virksomheden, hvad overskuddet skal gå til. Mange vælger at betale gammel gæld af, eller geninvestere pengene i virksomheden. I enkeltmandsvirksomheder, såsom Josefines, er overskuddet det, som betegnes som Josefines løn. Andre virksomheder vælger at give deres ansatte en bonus, eller trække ekstra løn ud til dem selv.

En god ide er altid at betale sin gæld af, før man laver en investering i andre ting.

Er mit overskud skattepligtigt?

Det korte svar er ja. Lige meget, hvilken virksomhedsform din virksomhed har, skal du på den ene eller anden måde betale skat af dit overskud.

Som tidligere nævnt så er overskuddet i en enkeltmandsvirksomhed betegnet som løn til ejeren. Derfor bliver Josefine beskattet af sine 40.000 kr. i overskud ligesom, hvis hun var almindelig lønmodtager. Hun skal derfor ind og indberette virksomhedens overskud i hendes forskudsopgørelse.

Hvis du er ejer i et anpartsselskab, aktieselskab eller i et interessentskab, iværksætterselskab (OBS: Iværksætterselskaber afskaffes 15. oktober 2021), skal der betales selskabsskat af overskuddet. Selskabsskatten er på 22%. Du kan læse mere om beskatning af egen virksomhed på SKAT's hjemmeside.

Er du i tvivl om alt det med overskud og beskatning, kan du med fordel kontakte en revisor.

Hvad er en overskudsgrad?

En overskudsgrad er det nøgletal, der beskriver, hvor stor en procent af omsætningen, der bliver til et overskud. En høj overskudsgrad betyder derfor, at en stor del af omsætningen bliver til overskud. Modsat, betyder en lille overskudsgrad , at en mindre del af omsætningen bliver til overskud.

Når en virksomhed har en høj overskudsgrad betyder det, at virksomheden er god til at tilpasse deres omkostninger til udgifterne.

Debitoor og overskud

Du kan holde øje med din virksomheds indtægter og udgifter, og hermed om din virksomhed skaber et overskud, med Debitoor regnskabsprogram. Ved hjælp af grafer, får du nemt et overblik over din virksomheds økonomi. Du kan endda invitere din revisor ind i dit regnskab, hvis du har brug for det.

Log in

Debitoor er nu SumUp!

Debitoor-applikationen er lukket ned, men hvis du leder efter et alt-i-én-faktureringsprogram, kan SumUp tilbyde alt, hvad du skal bruge. SumUp er mere end blot et faktureringsprogram. Vi tilbyder en række integrerede værktøjer, der hjælper dig med at drive din virksomhed nemt og effektivt. Begynd at strømline dine fakturaer, betalinger og regnskaber i dag!

Gå til SumUp