Alle opslag

Nyt i Debitoor: Hvordan håndterer du omvendt betalingspligt efter Brexit?

Som du nok ved, har Storbritannien forladt EU den 1. januar 2021. Derfor har vi været nødt til at lave nogle ændringer i Debitoor, der omfatter dig, der har en virksomhed i EU, og som handler med leverandører/kunder fra Storbritannien.

Et billede af hvordan man håndterer omvendt betalingspligt efter Brexit

Vi har før skrevet om, hvad en‘no-deal Brexit’ aftale vil betyde for din virksomhed. Dog vil denne artikel forklare, hvordan momsregistrerede EU virksomheder skal håndtere omvendt betalingspligt på fakturaer og udgifter, der kommer fra kunder og leverandører fra Storbritannien i det kommende år.

Hvad ændrer sig?

Når du tidligere har oprettet en faktura eller udgift i din Debitoor konto til en momsregistreret virksomhed fra Storbritannien, den omvendte betalingspligt af moms på 0% ville automatisk blive tilføjet.

Grundet Brexit vil vi nu give dig muligheden for at være fleksibel i forhold til, om omvendt betalingspligt på virksomheder fra Storbritannien skal anvendes eller ej. Det vil fungere sådan, at når du indtaster en kunde eller en leverandør med en adresse fra Storbritannien, vil der komme en knap om, der vil lyde på “Anvend omvendt betalingspligt”. Du kan vælge at denne knap skal være slået fra eller til.

Hvornår vil omvendt betalingspligt gælde efter Brexit?

Den omvendte betalingspligt vil gælde fra 1. Januar 2021, da det nu er sikkert, at Storbritannien forlader EU selv samme dato. Den vil stadig gælde for alle kunder og leverandører i Nordirland, men vil ikke gælde for kunder og leverandører i England, Skotland eller Wales.

Derfor er du nødt til at tjekke adressen på din kunde eller leverandør for at se på, hvilket land de er bosiddende i. Hvis de er bosiddende i Nordirland, skal du aktivere knappen med omvendt betalingspligt, men hvis de er bosiddende i England, Skotland eller Wales, skal knappen ikke aktiveres.

Sådan håndterer du fakturaer til virksomheder fra Storbritannien efter Brexit

Da du før denne ændring lavede en faktura til en kunde i Storbritannien, så ville fakturaen automatisk blive set som en faktura med omvendt betalingspligt, hvis du valgte 0% moms. Dette ville også fremgå af din samlede moms oversigt.

Som det ser ud nu skal du selv aktivt vælge, om fakturaen skal have omvendt betalingspligt eller ej. Du skal derfor klikke på knappen for at aktivere eller deaktivere omvendt betalingspligt. Dog skal det siges, at knappen kun vil fremgå, hvis kunden har en adresse i Storbritannien, og du samtidig selv er momsregistreret.

Et billede af en faktura der skal oprettes til en kunde for omvendt betalingspligt

Hvis fakturaen bliver sendt til en kunde i Nordirland, bør knappen med omvendt betalingspligt blive aktiveret. Er fakturaen til en kunde i England, Skotland eller Wales vil omvendt betalingspligt ikke gælde.

Sådan håndterer du udgifter til virksomheder fra Storbritannien efter Brexit

Hvis din virksomhed køber varer fra Storbritannien, er lignende ændringer også blevet implementeret for udgifter fra Storbritannien. Tidligere blev den omvendte betalingspligt aktiveret, når du valgte ‘Storbritannien’ som land for din leverandør. Nu vil det være sådan, at du selv skal vælge, om omvendt betalingspligt skal gælde på den enkelte udgift eller ej.

Et billede af en udgift fra Storbritannien der skal have omvendt betalingspligt

Du vil kun få muligheden for at vælge omvendt betalingspligt til eller fra, hvis leverandøren er fra Storbritannien. Hvis du har leverandører fra andre EU-lande, vil der automatisk blive anvendt omvendt momspligt. Ligesom med fakturaer så vil omvendt betalingspligt skulle blive aktiveret, hvis leverandøren er fra Nordirland. Ligeså vil omvendt betalingspligt ikke blive anvendt, hvis leverandøren er fra England, Skotland eller Wales.

Hvorfor gør vi det på den her måde?

Vi har valgt at gøre det på den her måde, da der er en vis usikkerhed, når det kommer til Brexit. Derfor besluttede vi os for, at vores brugere selv skulle vælge, om hvorvidt omvendt betalingspligt skulle gælde for den enkelte post.

I og med at Brexit er en lang process, som stadig kan give ændringer i måden man skal bogføre og fakturere på. Derfor har vi valgt ikke at lave store betydningsfulde ændringer i vores program, så du har fleksibiliteten til at gøre det, der skal til. På den måde skal vi heller ikke ændre i tingene hver gang, at der sker en ændring i forhold til Brexit.

Opsamling på Brexit og omvendt betalingspligt

Ligemeget hvordan den endelige Brexit aftale kommer til at se ud, er det vigtigt, at du bliver bekendt med de kunder og leverandører, du har i Storbritannien. Her skal du særligt finde ud af, hvilke af dem der er placeret i Nordirland, og hvilke der er fra England, Skotland og Wales. Som et ekstra råd kan det være en god ide at få oprettet dine kunder i Debitoor, og her får indtastet adresserne så du kan se, hvilket land de er bosiddende i.

Hvis der kommer en endelig Brexit aftale inden for de næste par uger, bør du holde dig opdateret på de officielle myndigheders hjemmesider, da de altid vil have den nyeste information. Har du nogen spørgsmål til Debitoor ændringen, så må du endelig ikke holde dig tilbage! Du kan række ud til os på email [email protected] eller via chatten.

Amalie
Skrevet af
den 13. januar 2021
Log in

Debitoor er nu SumUp!

Debitoor-applikationen er lukket ned, men hvis du leder efter et alt-i-én-faktureringsprogram, kan SumUp tilbyde alt, hvad du skal bruge. SumUp er mere end blot et faktureringsprogram. Vi tilbyder en række integrerede værktøjer, der hjælper dig med at drive din virksomhed nemt og effektivt. Begynd at strømline dine fakturaer, betalinger og regnskaber i dag!

Gå til SumUp