Vi er lige nu midt i endnu en lockdown, og det er de færreste butikker, der har åbent. Det betyder også, at pengene er små hos mange selvstændige, men det er stadig vigtigt at markedsføre sin virksomhed - også i den her tid. Heldigvis er der en lang række ting, du kan gøre for at tiltrække nye kunder, uden at det koster spidsen af en jetjager.
Denne artikel giver dig et indblik i nogle af de ting, du kan gøre for at markedsføre din virksomhed i denne tid. Dog er det også tips, du sagtens kan bruge, når Danmark åbner op igen - det er trods alt godt at vide, hvordan man markedsfører på et lille budget.
Få styr på din markedsføringsmål
Den bedste start er en god plan! Du skal først og fremmest bestemme dig for, hvad det er du vil opnå med din markedsføring. Ved at have en plan kan du nemmere vide, hvad det er, du skal tage af tiltag. Det er heldigvis helt gratis at udvikle dine mål for virksomheden, og det koster kun din tid. Dog er det godt givet ud, da du efterfølgende ved præcis, hvad du skal have fokus på, så du kan skabe et overskud i virksomheden.
Brug SMART-modellen til at organisere din markedsføringsstrategi
Lige meget hvilket mål du sætter for din virksomhed, kan du prøve at sætte det mål ind i SMART-modellen. På den måde gør du dine mål mere håndgribelige, og du kan gå til det pågældende mål mere struktureret.
SMART står for:
- Specifikt - Start med at gøre dit mål specifikt da det vil hjælpe dig med at opnå det. Her kan du spørge dig selv følgende: hvad, hvem, hvorfor og hvordan?
- Målbart - Dernæst skal du gøre det klart over for dig selv, hvad du vil se af resultat - når du har fastlagt det, er det nemmere for dig at vide, hvornår det er opnået
- Attraktivt - Herefter skal du gøre det klart for dig selv, hvorfor det er vigtigt for dig at opnå det mål - hvorfor skal du kæmpe for netop dette?
- Realistisk - Er dit mål realistisk, og vil det være muligt for dig at opnå med den viden og ressourcer, som du har?
- Tidsbegrænset - Giv dit mål en realistisk deadline, så du ved, hvornår dit mål skal være klaret. Her kan det være en hjælp at lave løbende deadlines
Sikre dig at din hjemmeside er opdateret
Covid-19 har ændret den måde, vi driver virkskomhed på, og det er vigtigt, at du videregiver de ændringer til dine kunder. Alt efter hvilken type virksomhed du driver, kan der enten være ændringer i, hvornår du er mulig at få fat på, eller hvor hurtigt du vender tilbage til dine kunder.
Eksempelvis er mange butikker lukkede, men de har alligevel et salg, hvor kunder kan komme og afhente i butikken - sådan en information er yderst vigtig at videregive. Dine kunder skal vide, hvad du tilbyder i denne periode, også selvom at det er mere begrænset.
Alle de informationer du føler kunne være vigtige for dine kunder, bør også fremgå af din hjemmeside. Hvis du ikke har en hjemmeside, så kan du sørge for at opdatere din Facebook side eller din Instagram, hvis det er der, at du kommunikerer med dine potentielle kundegruppe. Er du ny i online markedsføring? Så kan du læse vores guide til, hvordan du kommer godt i gang med online markedsføring.
Nu hvor vi er i en situation, hvor al menneskelig kontakt skal være så minimal som muligt, kan det være meget vigtigt, at du gør opmærksom på de forhåndsregler, du tager, hvis du arbejder ansigt til ansigt med kunderne. Arbejder du eksempelvis som blikkensslager, bør du gøre det klart og tydeligt, at du eksempelvis kun går ind i en kundes hus, hvis du har visir/mundbind på, og hvis kunden har det samme.
Hvad bør du have på din hjemmeside?
Hvis du driver en lille virksomhed, så er der visse ting, som du altid bør have stående på din hjemmeside, der vil være med til at forbedre kundernes indtryk.
- Overvej at tilføje en 'Om os'-sektion. Her kan du skrive en kort beskrivelse af dig og din virksomhed, og hvad I grundlæggende står for. Skriv de få ting du synes, at dine kunder bør vide om virksomheden.
- Fremhæv dine styrker. Du bør angive dine tidligere referencer fra andre kunder, eller hvis du har en relevant uddannelse, bør dette også fremhæves på hjemmesiden.
- Kontaktdetaljer skal stå tydeligt. Det her, er nok det vigtigste punkt, da dine kunder aldrig skal være i tvivl om, hvordan de kan komme i kontakt med dig. Lav en specifik sektion der eksempelvis hedder 'Kontakt os'.
- Fremhæv kundeanmeldelser. Ved at fremhæve anmeldelser fra tidligere kunder kan dine kunder få et bedre indblik i standarden for dit arbejde. Hvis en potentiel kunde ser, at dine tidligere kunder er tilfredse med dit arbejde, forøges chancen for at kunden vælger dig til jobbet.
Gør dig mere synlig online
Hvis du ikke allerede er synlig på de sociale medier, bør du blive det lige så snart, at du har læst denne artikel færdig! Det er ganske gratis at oprette en virksomhedsprofil på enten Facebook eller Instagram, og alt efter hvilken virksomhed du driver, vil nogle kunder kunne finde frem til dig gennem de to platforme.
Det er ganske enkelt at oprette både en Facebook, Instagram og en Twitter profil, og på alle platforme kan du nemt vise dit arbejde. Noget der er særligt populært er for håndværkere at vise "før og efter billeder" af deres arbejde, for så kan mulige kunder se det præcise arbejde.
Hvis du arbejder i mere kreative fag såsom kunstner eller fotograf, kan du også vise dit arbejde på de sociale medier. Her bør du i særlig grad bruge såkaldte hashtags, som er små emnetags du sætter på dine billeder, så de dukker op sammen med andre billeder, der bruger samme hashtag. Lige meget hvilket social medie du vælger at give dig i kast med, skal du huske at linke til din egen hjemmeside eller skrive dine kontaktoplysninger i din profiltekst.
Du kan også gøre noget for at gøre din hjemmeside mere synlig på Google, og dette kaldes SEO (Søgemaskineoptimering på dansk). Ved at forbedre visse ting på din hjemmeside, kan du komme højere op i Googles søgeresultater, så flere potentielle kunder klikker sig ind på din hjemmeside. Har du ikke den store viden om SEO,så kan du læse vores guide, der hedder 'Ti SEO tips til din virksomhed'.
Lav fantastisk indhold til din online profil
Hvis du allerede er i gang på de sociale medier, har du med garanti også lagt et billede op eller skrevet en statusopdatering - begge dele er det, som vi kalder for indhold. Selv hvis du er godt i gang med det, kan det være en ide at tænke mere over, hvad du præcis lægger op, og hvad du skriver til.
Det er vigtigt, at du deler indhold, der er med til at vise, hvem du er som virksomhed. Sørg for at tage gode billeder af dit arbejde og skriv nogle gode tekster som er skrevet korrekt. Det kan virke uprofessionelt, hvis du deler billeder af dårlig kvalitet, eller hvis der er en eller flere stavefejl i teksten. Hvis du ikke er så stærk til den del, så kan du med fordel høre en ven eller et familiemedlem, om de vil hjælpe dig i gang.
Opbyg relationer online
Det kan være vanskeligt at opbygge relationer til andre online, men lige for tiden er det det eneste mulige. Du kommer højst sandsynlig ikke til at se kunder ansigt til ansigt, så derfor er du nødt til at sætte alle sejl ind på at skabe relationer online. For bedst muligt at styrke forholdet til dine kunder, bør du spørge dig selv, hvad du vil se eller høre fra en virksomhed? Hvordan ville du føle, hvis du så en af dine egne markedsføringstiltag udefra?
Hvis du ikke har hyppig kontakt med dine kunder, er det et godt tidspunkt at starte nu. En af de nemmeste ting du kan gøre er at bruge nyhedsbreve. Prøv at række ud til kunder der allerede har købt hos dig, og lad dem vide at du stadig er i branchen, og at du tænker på dem. Her kan du eventuelt bede dem om at nævne din virksomhed, hvis andre efterspørger noget, som du tilbyder.
Det er ikke ligegyldigt, hvordan du udformer dit nyhedsbrev, og derfor har vi også skrevet lidt om, hvordan du skriver et godt nyhedsbrev. Du skal fremstå venlig og imødekommende uden at være for anmasende. Egentlig bestemmer du selv, hvad du vil skrive til dine kunder, men det kan være godt at have fokus på alt det, som du kan tilbyde, og hvad dine kunder kan få ud af det. Et nyhedsbrev skal være værdiskabende for dig, men dine kunder skal også finde det interessant at læse.
Opsamling - Sådan markedsfører du din virksomhed bedst
For lige at opsummere på denne lange artikel, så har du altså ikke brug for mange penge for at optimere din markedsføring. I en tid hvor de fleste virksomheder gerne vil skære ned på budgettet, så kræver markedsføring et mere personligt touch. Virksomheder er nødt til at række ud til deres kunder på diverse medier, opdatere hjemmesiden og forbedre deres online tilstedeværelse.
Du kan også nu bruge tiden på at udvikle din markedsføringsplan på lang sigt, så du er forberedt, når hele verden forhåbentlig åbner op igen!
Hos Debitoor står vi klar til at hjælpe dig med din bogføring og fakturering, så hvis du har spørgsmål, kan du skrive til os på [email protected].