Dækningsbidrag - Hvad er dækningsbidrag?
Dækningsbidraget giver et indblik i, hvor mange penge en virksomhed har til, at betale faste omkostninger.
Med Debitoor regnskabsprogram har det aldrig været lettere at holde styr på salg og udgifter, og hermed hvor mange penge der er tilbage til faste omkostninger. Prøv Debitoor gratis i 7 dage.
Hvorfor er dækningsbidrag vigtigt?
Ved at beregne dækningsbidraget for hver enkelt vare kan virksomheden få en ide om, hvor mange procenter den enkelte vare bidrager, til det samlede salg.
Hvis en vare har et lavt dækningsbidrag, kan man med fordel gennemgå denne vares produktionsomkostninger, og se om disse kan formindskes. Man kan også øge varens pris, for at forbedre varens dækningsbidrag. Et højt dækningsbidrag er med til, at forbedre virksomhedens pengestroem.
Hvis virksomheden vurderer, at dækningsbidraget forbliver lavt efter ovenstående tiltag, kan varen med fordel fjernes fra sortiment.
Hvorfor et højt dækningsgrad er bedst
Et godt dækningsbidrag dækker udgifterne, der er ved at lave produktet, og ideelt set generere profit. Hvis dækningsbidraget er for lavt eller er negativ, betyder det økonomiske tab for virksomheden.
Hvordan udregner man dækningsbidrag?
En virksomhed sælger en ketcher for 500 kr. Virksomheden har direkte omkostninger i forbindelse med køb, fragt og pakning. Købsprisen er 250 kr, pakning er 25 kr, og fragt er 40 kr.
Formlen ser ud som følgende: Salgspris - omkostninger = Dækningsbidrag
Med eksempel: Salgspris (500) - Samlede omkostninger (250+25+40) = 185
Her har virksomheden altså 185 kr. I overskud til at dække faste udgifter såsom husleje og løn. Hvis dækningsbidraget, også kaldet for dækningsmargin, ikke er høj nok til at dække de faste omkostninger, vil der komme underskud i virksomheden. Modsat, hvis dækningsmargin er høj nok til at dække de faste omkostninger, vil virksomheden genere et overskud.
Hvordan beregner man dækningsgrad?
For at en virksomhed bedre kan sammenligne sine vares dækningsbidrag indbyrdes, kan de med fordel omregnes til procent. Når man beregner varens dækningsbidrag om til procent, får man varens dækningsgrad.
Formlen ser ud som følgende: Dækningsbidrag x 100 / salgspris = Dækningsgrad
Med eksempel: 185 x 100 / 500 = 37 %
En dækningsgrad på 37% betyder, at 37% af salgsprisen kan gå til, at dække virksomhedens faste omkostninger.
At sammenligne dækningsbidrag
Vi anbefaler ikke, at man sammenligner dækningsbidrag på tværs af forskellige industrier, fordi dækningsbidraget kan variere fra en industri til en anden.
Nogle virksomheder kan have et højt dækningsbidrag, men mange faste udgifter, hvorimod andre virksomheder kan have et lavt dækningsbidrag og færre faste udgifter. Virksomhedens dækningsbidrag fremgår altid på resultatopgørelsen.